Kanttekeningen bij de opmars van online leren in het K12-onderwijs (#in)

De Huffington Post signaleert dat het Amerikaanse K12-onderwijs in toenemende mate gebruik maakt van online leren. Niet alleen als aanvulling op het bestaande onderwijs (scholen zijn in staat om ook Chinees als vak aan te bieden), maar ook als vervanging (het zou goedkoper zijn). Vanuit verschillende invalshoeken is er dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media combineren met elektronische leeromgevingen? (#in)

Willen studenten sociale media die zij privé en voor zelfgeorganiseerd leren gebruiken integreren met de elektronische leeromgeving van de onderwijsinstelling? De ontwikkelaars van de applicatie Mixable beantwoorden deze vraag met een overduidelijk 'ja'. Zij hebben geconstateerd dat veel conversaties over het onderwijs plaats vinden via sociale media zoals Facebook en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele technologie gebruiken om de betrokkenheid van lerenden te vergroten (#in)

Twitter, Wordle, and ChimeIn as Student Response Pedagogies beschrijft de ervaringen van pilots met nieuwe technologie die er op gericht waren de betrokkenheid van lerenden bij het bekijken van films tijdens het onderwijs te vergroten. Lerenden zouden in staat moeten zijn om korte opmerkingen tijdens het kijken van films te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik mobiele technologie voor leren, in plaats van doceren (#in)

Het aprilnummer van de Educause Quarterly is volledig gewijd aan het gebruik van mobiele technologie in het onderwijs. Rochelle Rodrigo pleit er bij voorbeeld voor om mobiele technologie vooral in te zetten voor leren, in plaats van doceren. Je zou deze technologie dus op een activerende manier moeten gebruiken. Kernwoorden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie redenen waarom scholen sociale media moeten omarmen (#in)

Met enige regelmaat komt in deze blog aan de orde dat onderwijsinstellingen sociale media niet zouden moeten verbannen, maar gebruiken. Nick Lehotsky vat deze redenen in Schools should embrace social media as a learning tool kernachtig samen. The three R’s of old (reading, writing and arithmetic) need to be updated

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Call for proposals Online Educa Berlin 2011 sluit 1 juni 2011 (#in #oeb11)

Je kunt weer voorstellen indienen voor de komende Online Educa in Berlijn (één van mijn favoriete conferenties over e-learning). Thema's dit jaar zijn: Shifts in Learning Culture – The Research-Based Evidence Contents, Tools & Practices New Learning Environments New Practices Driving New Policies and Processes Learning Transforming Society De deadline

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning commons als faciliteit of concept voor meer informeel leren (#in)

Is het een bibliotheek? Is het een mediatheek? Is het een computerlab? Nee, learning commons wordt in deze editie van 7 Things You Should Know About beschreven als een full-service learning, research, and project space. As a place where students can meet, talk, study, and use “borrowed” equipment, the learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder