De iPad in groep 1 en 2? (#in)

In de Amerikaanse plaats Auburn worden kleuterscholen op grote schaal uitgerust met iPads. Larry Cuban plaatst hier vraagtekens bij. Het is namelijk de bedoeling dat deze iPads vooral worden gebruikt voor "academic learning" (lees- en rekenvaardigheden), terwijl er in de laagste groepen van het basisonderwijs vooral ruimte zou moeten zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedrijven investeren relatief weinig in ‘social learning’ (#in)

Er wordt veel gesproken over van 'social learning' binnen bedrijven. Aan de andere kant blijken bedrijven in geringe mate bereid om geld uit te geven aan applicaties of diensten op het gebied van meer informeel leren. Volgens Bersin & Associates heeft 30% van de Amerikaanse bedrijven hier geld in geïnvesteerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laptops in het onderwijs. En nu de didactiek (#in #rocnijmegencon)

Vandaag heb ik tijdens een conferentie van ROC Nijmegen twee keer een presentatie verzorgd over het gebruik van laptops binnen het onderwijs. Daarbij ben ik o.a. ingegaan op zinvolle leeractiviteiten met laptops tijdens de les. Hieronder vind je mijn presentatie. Met dank aan een aantal tweeps (zie de een na

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is instructie effectiever dan probleemgericht onderwijs? (#in)

Harvard Study Shows that Lecture-Style Presentations Lead to Higher Student Achievement moet je eens grondig lezen. Deze bijdrage -met dank aan collega Paul Kirschner aka @P_A_Kirschner voor de tip- suggereert dat docenten, die hun onderwijstijd voornamelijk besteden aan instructie, betere leerresultaten met hun leerlingen behalen dan docenten die gebruik maken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder