De impact van drie belangrijke ICT-trends op het onderwijs (#in)

Mark Bullen besteedt aandacht aan een rapport over technologie binnen het onderwijs. Daarin worden drie belangrijke ICT-trends beschreven: Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van mobiele technologie. Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online en blended learning. Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van e-books, die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online workshop Mediawijsheid voor verbetering vatbaar (#in)

De afgelopen week werd ik via Twitter geattendeerd op de online workshop Mediawijsheid. Ik heb vanochtend deze workshop eens gedeeltelijk online doorgelopen. Mijn conclusie: een mooi initiatief, dat wel voor verbetering vatbaar is. Na een introductiefilm moet je eerst een nulmeting doen. Met behulp van die nulmeting wordt bepaald op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer mentorschap als een ‘dialoog van doorlopend leren’ (#in)

In verband met een presentatie, eind mei, let ik de laatste dagen extra op bijdragen over (online) coaching. Zoals het artikel Mentors, Coaches, and Teachers van Steve Blank. Volgens Blank helpt een docent lerenden kennis te ontdekken en te verwerven. Door uitleg te geven, door hen te motiveren (bijvoorbeeld via

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt dit de nieuwe tablet-standaard? (#in)

Farewell, Kindle. Buh-bye, Ipad suggereert dat de ASUS Transformer tablet de nieuwe industriestandaard voor tablet PC's gaat worden. Je kunt deze gebruiken als tablet PC, maar er ook een los, lichtgewicht, toetsenbord aan vastklikken. Het apparaat zou krachtig zijn, een lange batterijduur hebben en bovendien Flash ondersteunen. Het IPS-scherm zou

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe manieren om sociale media content te construeren en te delen (#in)

Dankzij nieuwe technologie krijg je als gebruiker steeds meer mogelijkheden om content, gegenereerd via sociale media, te construeren, te presenteren en te delen. Laat ik twee voorbeelden noemen: Met behulp van 15 Fantastic Ways to Use Flipboard van Vicki Davis heb ik me gerealiseerd dat ik Flipboard tot nu toe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De F-factor in het onderwijs (#in)

Het artikel The F-factor van Trendwatching.com illustreert het toenemende belang van ‘vrienden, fans en volgers’ voor consumptiegedrag. Aan de hand van voorbeelden laat de auteur zien dat bedrijven meer producten afzetten nadat zij “social sharing features” op hun website hadden geïmplementeerd. Mensen ontdekken nieuwe producten en diensten dankzij sociale netwerken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De keerzijden van de omgedraaide klas (#in)

De laatste tijd kom ik bijdragen tegen die pleiten voor een “flipped classroom”: lerenden volgen thuis online instructies en gebruiken klassikale settings voor het gezamenlijk oplossen van problemen, onderzoek en het creëren. Volgens David Truss is deze ‘omgedraaide klas’ echter ook maar één (op zich zinvolle) strategie, met drie keerzijden:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder