Twitter effectiever gebruiken en information overload voorkomen (#in)

Ik vind Twitter een mooi medium voor sociale interactie, het krijgen en geven van tips, het attenderen en geattendeerd worden op relevante informatie, voor het volgen van events en natuurlijk voor nieuws (zoals files). Maar Twitter heeft ook z’n beperkingen. Het is bijvoorbeeld lastig om voor jouw relevante informatie te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media binnen het Amerikaanse hoger onderwijs (#in)

EduGuru heeft onlangs een vragenlijst uitgezet waarmee werd geïnventariseerd hoe instellingen voor hoger onderwijs sociale media gebruiken. In totaal heeft men van 110 unieke instituten reacties gekregen. De korte teksten en grafieken spreken voor zich. Daarom volsta ik met wat commentaar. De betrokkenen schetsen, vind ik, een behoorlijk positief beeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten verzetten zich niet van nature tegen innovaties (#in)

In Teacher Resistance and Reform Failure protesteert Larry Cuban zich tegen het beeld dat docenten zich veelal verzetten tegen veranderingen binnen het onderwijs. Volgens Cuban hebben docenten in de loop van de jaren wel degelijk incrementele veranderingen binnen het onderwijs toegepast, “including the development of hybrid pedagogies”. De veel gemaakte

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media hoeven niet te leiden tot een andere pedagogische relatie (#in)

De titel Social media 'tools' offer opportunities for teachers dekt niet de lading van het betreffende krantenartikel. De auteur schrijft namelijk vooral over tips om als docent sociale media op een pedagogisch verantwoorde manier te gebruiken: Wees terughoudend met het accepteren van 'vriendschappen' met leerlingen op sociale netwerken, en vermijd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open educational resources: van productie naar hergebruik (#in)

Sir John Daniel blikt terug op de Global Meeting van het Open Courseware Consortium, waar Willem van Valkenburg eerder over schreef. De m.i. belangrijkste bevindingen van Sir John zijn: De OER-beweging bevindt zich nog steeds in het stadium van de early adopters, en niet van de “educational mainstream”. De meeste

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

HR-afdelingen te afwachtend bij transformatie opleidingsbeleid (#in)

Frédéric Domon stelt dat de ontwikkeling van sociale media de manier waarop wij tegen leren aan kijken heeft veranderd. Domon haalt instemmend het 70/20/10-model van McCall, Eichinger en Lombardo aan: 70% van wat we leren, leren we op de werkplek (via ervaring). 20% van wat we leren, leren we via

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Exit Teletop? (#in)

Tijdens mijn meivakantie publiceerde Dactique een persbericht waarin werd aangekondigd dat het van oorsprong Noorse itslearning een meerderheidsbelang heeft verworven in het Nederlandse elearningbedrijf. Uiteraard benadrukt het persbericht vooral zogenaamde strategische voordelen. Ik verwacht echter dat deze stap op middellange termijn het einde zal betekenen van de Nederlandse elektronische leeromgeving

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gevoel van urgentie en de adoptie van ICT in het onderwijs (#in)

Schools need to change with times a little faster beschrijft beknopt de kloof tussen het gebruik van technologie door jongeren buiten en binnen school. De auteur stelt dat (Canadese) scholen een hoge uitval kennen, terwijl hoger onderwijs juist een belangrijk middel is voor maatschappelijk succes. Zij ziet in het gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder