Hebben open educational resources een revolutionaire potentie? (#in)

In How the Internet is Revolutionizing Education blikt Courtney Boyd Myers terug op een aantal initiatieven die bijdragen aan het toegankelijk maken van leermaterialen, en die daarmee een impuls geven aan andere manieren van onderwijs en leren. Voorbeelden zijn iTunesU, Open Yale, Open Culture, de P2P University, Sugata Mitra's granny

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verschillende typen filters helpen massa’s informatie beheersen (#in)

The better you can separate signal from noise, the more effective will you be in your career and perhaps even personal life. Aldus Maria Ogneva van Yammer. Zij onderscheidt drie typen van filters. In de eerste plaats 'machine filtering'. Op basis van jouw gedrag uit het verleden filtert het communicatieplatform

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe je sociale media binnen leersituaties kunt toepassen (#in)

Joitske Hulsebosch (ontwikkeld met en cross-posted door haar collega Sibrenne Wagenaar) heeft een blogpost geschreven over het faciliteren van leerprocessen met behulp van sociale media. Zij gebruikt daarin een concept van Jane Hart, die drie modellen onderscheidt waarin sociale media kunnen worden gebruikt binnen leertrajecten: als toevoeging bij andere leeractiviteiten,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

LINGOs en e-learning (#in)

Al eens gehoord van LINGOs? Dit is een consortium van meer dan 65 internationale non-governementele organisaties op het gebied van humanitaire hulp, gezondheidszorg, en dergelijke (zoals het Wereld Natuur Fonds of Oxfam), dat ondersteuning biedt aan deze organisaties als gaat om e-learning. LINGO's heeft een community, en kan gratis gebruik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee opvattingen over het revolutionaire karakter van de iPad voor het onderwijs (#in)

Twee opvattingen hierover komen aan de orde in dit artikel. De voorstander stelt dat de iPad -vanwege zijn eenvoud- bijdraagt tot een veel snellere (en kleinschaliger, "app-based learning activities") adoptie van ICT in het onderwijs. Daarnaast is de iPad volgens hem zeer geschikt om te creëren, en dus voor een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media in het leerproces (column) (#in)

Onderstaande column is gepubliceerd in de april-editie van SLBberichten. Ik houd me nu al meer dan zestien jaar bezig met internettechnologie en leren. In de loop der jaren is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid, zeker door de opkomst van zogenaamde sociale media. Weblogs, wiki’s, social bookmark-applicaties als Diigo, Twitter en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste issues rond cloud computing samengevat (#in)

Is cloud computing een actueel thema binnen jouw organisatie (wat wel zou moeten), en wil je jouw leidinggevenden snel informeren over de belangrijkste issues op dit terrein? Laat ze dan Workplace Learning and Performance Scenarios for Cloud Computing lezen (er vanuit gaande dat ze de Engelse taal machtig zijn). In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder