Scaffolding binnen complexe leeromgevingen (#in)

Het begrip 'scaffolding' wordt binnen het onderwijs decennia lang gebruikt om aan te geven dat je lerenden moet begeleiden, waarbij de intensiteit van de begeleiding geleidelijk wordt afgebouwd en de lerende meer verantwoordelijkheid krijgt en neemt voor het eigen leren (vandaar de metafoor van de steiger). Sadhana Puntambekar en Roland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Agile learning dankzij open educational resources en gratis apps (#in)

So how do we maximize the creative possibilities, to enable more independent, personalised, agile learning without losing the richness and flexibility embedded in current institutions? Deze vraag wil David Jenkins beantwoorden in het artikel Agile learning: How ‘making do’ can evolve into ‘making good’ Jenkins heeft een aantal interviews gehouden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele telefoons kunnen met succes binnen het onderwijs worden ingezet (#in)

Die conclusie kun je trekken op basis van onderzoek van CELSTEC-promovendus  Tim de Jong. Voorwaarde is wel dat de focus ligt op het probleem van de lerenden, en niet op het per se willen introduceren van technologie. In zijn onderzoek heeft Tim enkele experimenten uitgevoerd waaruit blijkt dat mobiele telefoons

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat jongeren belangrijke vaardigheden van de 21ste eeuw vinden (#in)

Kennisnet is onlangs een interessant initiatief gestart dat ik van een afstand (en op termijn hopelijk van dichterbij) volg. In co-creatie met jongeren brengen zij namelijk de 21st century skills in kaart, inclusief de betekenis daarvan voor het onderwijs. En wat denk je dat tijdens de eerste bijeenkomst als belangrijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sloop de Chinese Muur tussen leren en werken van docenten (#in)

Onderstaande column is vandaag verschenen op de Onderwijsinnovatieblog. De belangrijkste succesfactor bij onderwijsinnovatie is de docent. Wil je leren op een andere manier, en met ICT, vorm geven dan zul je medewerkers daartoe in staat moeten stellen. Door faciliteiten ter beschikking te stellen, en vooral door te investeren in het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder