Facebook-gids voor het onderwijs (#in)

Dankzij een tweet van Remco Pijpers (@remcopijpers) ben ik terecht gekomen bij de gids Facebook for Educators. De gids beschrijft zeven manieren waarop onderwijsgevenden Facebook kunnen gebruiken: Door bij te dragen aan de ontwikkeling van schoolbeleid ten aanzien van het gebruik van Facebook. Door leerlingen te stimuleren de richtlijnen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn 1 minute story voor de Digital Agenda Assembly (#in)

Verleden week heb ik een oproep van Elmine Wijna geplaatst om videobijdragen te leveren voor Europa's Digitale Agenda. Natuurlijk kan ik dan zelf niet achterblijven. Mijn boodschap: Europe's Digital Agenda should stimulate the development and use of ICT for disruptive innovation and transformation of education in Europe. Wil je zelf

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning analytics trend in editie 2011 Horizon-rapport K12 (#in)

E-learning lector Guus Wijngaards stuurde mij deze week de nieuwste editie van het Horizon-rapport voor het zogenaamde K12 onderwijs toe (Guus maakt deel uit van de adviesraad ervan). Het Consortium for School Networking en het New Media Consortium beschrijven hierin weer zes belangrijke technologieën die het onderwijs op korte, middellange

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De potentie van Twitter voor serendipitous learning (#in)

Ik heb wel eens vaker gesproken en geschreven over serendipity learning: toevallig leren, zonder dat je dat vooraf van plan was. Bijvoorbeeld doordat je dankzij je RSS feedreader stuit op een interessant artikel dat je bestudeert, verwerkt en waarvan je de inhoud vervolgens toepast. Op deze manier ben ik bijvoorbeeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De evaluatie en selectie van een elektronische leeromgeving (#in)

Het EDUCAUSE Learning Initiative (ELI) heeft in haar "7 Things You Should Know About…" serie een paper uitgegeven over de evaluatie van elektronische leeromgevingen (ELO). Veel onderwijsinstellingen hebben enkele jaren geleden de keuze gemaakt voor een ELO, en vinden het nu -om allerlei redenen- tijd om de balans op te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn tablet’s echt klaar om binnen het onderwijs te gebruiken? (#in)

Volgens Vineet Madan zijn tablet PC's klaar om ingezet te worden binnen het onderwijs. Op zijn zes redenen is m.i. echter het een en ander af te dingen: Je kunt op een tablet elektronische boeken lezen, waarbinnen multimediale toepassingen kunnen worden geïntegreerd. Commentaar: klopt. Maar vooralsnog zijn maar weinig van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder