De effectiviteit van online lezen wordt vooral bepaald door tijd en focus (#in)

In Reading revolutions verkent Barry Cull aan de hand van een uitvoerige literatuurstudie (en een aantal interviews) de impact van het internet op lezen. Hij maakt daarbij gebruik van diverse perspectieven: technologisch, sociaal, gedragsmatig en neurowetenschappelijk. Volgens Cull is het internet nog steeds voornamelijk een vehikel voor de communicatie via

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie sociale media en leren SPOK-week (#in)

Vandaag verzorg ik een presentatie tijdens de SPOK-week: sharing the power of knowledge. Dit is een workshop-week van het Ministerie van Defensie, bestemd voor opleiders: instructeurs, docenten, ontwikkelaars, opleidingsbegeleiders, coaches, etc. In deze presentatie ga ik in op enkele mogelijkheden en beperkingen van sociale media voor leren. Ik leg hierin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar je een elektronische leeromgeving voor kunt gebruiken (#in)

James Clay heeft een presentatie verzorgd waarin hij meer dan vijftig leeractiviteiten laat zien die je met een elektronische leeromgeving (ELO) kunt vormgeven. Hij baseert zich hierbij op zijn serie 100 ways to use a VLE , waarin hij uitgebreider op deze leeractiviteiten in gaat. Wat mij betreft moet hierbij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De community als business model voor het onderwijs? (#in)

Dankzij een tweet van Marco Derksen (@marketingfacts) ben ik terecht gekomen op een blogpost die mij aan het denken heeft gezet. In Future of media: Community is your new business model schrijft Mathew Ingram dat organisaties dankzij sociale media grote aantallen belangstellenden aan zich kunnen binden, die vervolgens ook bereid zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijscolloqium Van StOER naar OpenU (#in)

Vanmiddag heb ik bij de Open Universiteit een onderwijscolloqium verzorgd over het project dat ik bij mijn werkgever mag leiden. Aanvankelijk heette dit project "Strategie Open Educational Resources" (StOER). Omdat het project over veel meer gaat dan open educational resources (en de vlag dus de lading niet meer dekte), hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe gebruiken OU-studenten sociale media en mobiele technologie? (#in)

Mijn collega's Jurjen Puls en Rieny van de Munckhof hebben een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van mobiele toestellen en social media onder OU-studenten. Zo'n 700 OU-studenten hebben hier aan deel genomen. Er is overigens niet gekeken naar variabelen zoals leeftijd, geslacht of studierichting. Wat mij in dit rapport opvalt,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een digital learner identity voor een leven lang leren (#in)

Het paper Towards a Digital Learner Identity van Adriana Berlanga en Peter Sloep verkent de relevantie van een Digital Learner Identity voor een leven lang leren. De auteurs willen hiermee een alternatief formuleren voor de benadering waarbij gekeken wordt naar functieprofielen, daaraan gekoppelde bekwaamheden, competenties van medewerkers en de kloof

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder