SURFacademy masterclass ICT-docentprofessionalisering (#in)

Dit najaar organiseert SURFacademy een driedaagse masterclass over ICT in programma’s voor docentprofessionalisering. Ik verzorg hierbinnen een inleiding. De inschrijving voor deze driedaagse is vandaag geopend. De eerste dag, 12 september, draagt de titel ‘van visie naar beleid’. De meeste instellingen hebben interne programma’s voor docentprofessionalisering. De ICT-vaardigheden van docenten en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Past Facebook je politieke voorkeur aan? (#in)

Van de blogpost Facebook klassifiziert mich politisch van Heinz Wittenbrink ben ik aanvankelijk behoorlijk geschrokken. Heinz schrijft hierin dat Facebook zijn politieke voorkeur automatisch heeft gelinkt naar een Wikipedia-pagina die afwijkt van deze voorkeur. Heinz Wittenbrink had namelijk -net als ik- aangegeven 'very liberal' te zijn. Dat is echter wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google Translate en Twitter maken de wereld een stukje kleiner (#in)

Gisteren zag ik onderstaand filmpje waarin Willem Karssenberg enigzins provocerend stelt dat je geen vreemde taal meer hoeft te leren, nu we de beschikking hebben over de vertaalservice van Google. Mijn eerste reactie was: zelfs als je alleen een vreemde taal wilt leren, om korte zinnen uit te wisselen, schiet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

En dat was Wenen (#in)

Afgelopen donderdag heb ik twee presentaties verzorgd tijdens het EADL-congres, en over de andere sessies geblogd. In deze bijdrage wil ik terugblikken op een aantal andere aspecten van mijn eerste verblijf in de hoofdstad van Oostenrijk. Ik heb gelogeerd in hotel Johan Strauss. Toepasselijker kan bijna niet. Prima ligging, goede

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar internet geen invloed op heeft (#in)

Internet is van grote invloed op tal van maatschappelijke sectoren. Dat bleek deze week weer eens tijdens de G8-top in Frankrijk. Volgens Rosabeth Moss Kanter veranderen vier zaken echter niet als gevolg van internettechnologie: Positieve gebruikerservaringen zijn nog steeds essentieel voor het succes van initiatieven, diensten en producten. Mensen bepalen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderen jongeren het verouderde onderwijssysteem? (#in)

Volgens loopbaanadviseur Penelope Trunk zal de generatie die is geboren tussen 1995 en 2010 het bestaande onderwijssysteem veranderen. Net zoals eerdere generaties de manier waarop we in familieverbanden leven, en de wijze waarop wij werken, hebben veranderd. Trunk schetst de volgende ontwikkelingen. Steeds meer mensen hebben kritiek op het bestaande

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kan internet informeel leren binnen afstandsleren ondersteunen (#in #eadl11)

Birger Tralau is tijdens het EADL-congres in een illustratieve en praktische presentatie op deze vraag ingegaan. Tralau werkt bij de grootste organisatie voor afstandsleren in Duitsland, met ongeveer 55 duizend studenten die gebruik maken van een online campus (ILS). Deze online campus bevat volgens de spreker ook verschillende social netwerkfunctionaliteiten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder