Waar je sociale media in het onderwijs voor kunt gebruiken (#in)

In Improving Education with free Web 2.0 tools beschrijft Ankit Prakash hoe sociale media gebruikt kunnen worden voor het onderwijs. Prakash hanteert daarbij de volgende categorieën: Planning van je onderwijs. Bijvoorbeeld een overzicht van je les maken via een mindmap. Cursussen ontwikkelen in de gratis en mij onbekende tool Udutu

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Angst is ook een slechte raadgever als het gaat om ICT in het onderwijs (#in)

The Seven Golden Rules of Using Technology in Schools is gebaseerd op een toespraak van Adam S. Bellow, onder meer auteur van The Tech Commandments. De bijdrage bevat niet veel nieuwe inzichten. Bellow pleit o.a. van het betrekken van belanghebbenden bij discussies over het gebruik van ICT in het onderwijs,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creatieve leeractiviteiten met QR-codes (#in)

Seth Odell stond aanvankelijk sceptisch ten aanzien van QR-codes. Je kunt immers ook verkorte internetadressen gebruiken om mensen in een boek naar een website of video te leiden, als je een boek wilt verrijken met dynamische en multimediale content (een QR-code scannen gaat op een smartphone overigens wel gemakkelijker dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vertrouwen als basis voor samenwerking (#in)

Vertrouwen is volgens Larry Prusak de belangrijkste succesfactor voor duurzame, productieve samenwerking. Volgens hem bereik je vertrouwen binnen organisaties op zes manieren: Moedig vertrouwenwekkende medewerkers aan. Zij die de waarden die jij als leider actief naleeft, in gedrag vertalen. ‘Vertrouwen’ zou een criterium moeten zijn voor promotie en extra beloningen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Negen kritische succesfactoren voor radicale innovatie (#in)

Vijay Govindarajan, Mark Sebell en Jay Terwilliger vatten samen waaraan een organisatie moet voldoen wil een radicale innovatie daadwerkelijk productief zijn. Je hebt een concrete, ‘dwingende’ casus nodig die vernieuwing noodzakelijk maakt. Een duidelijk gevoel voor urgentie. Een inspirerende, gedeelde, visie op de toekomst. Veel organiseren anticiperen volgens de auteurs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Instructies kunnen averechts werken (#in)

Leerlingen zie zelf op ontdekking uitgaan leren vaak meer dan kinderen die geïnstrueerd worden. Dat blijkt uit een onderzoek van het MIT. In dit experiment moesten kinderen in vier scenario's een apparaat leren gebruiken. In het instructieve scenario demonstreerde een docent bepaalde functies. De leerlingen werden hierdoor niet gestimuleerd om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter is als een student met een slechte reputatie (#in)

In Teaching Lifelong Learning Skills with Twitter: A Lesson for Leaders breekt Michelle Pacansky-Brock een lans voor Twitter als medium voor leren: In some ways, Twitter reminds me of a high school student with a bad reputation who is judged, ostracized, and misunderstood. (…) As college educators and leaders, our

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Statistieken over gebruik ICT binnen Europees onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser attendeerde mij op het Eurydice-rapport over ICT binnen het Europese onderwijs. Er is ook een aparte samenvatting beschikbaar: The report provides an important set of indicators and insights to assess and enhance the impact of the use of ICT to promote innovation in educational processes and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder