Twitter is als een student met een slechte reputatie (#in)

In Teaching Lifelong Learning Skills with Twitter: A Lesson for Leaders breekt Michelle Pacansky-Brock een lans voor Twitter als medium voor leren: In some ways, Twitter reminds me of a high school student with a bad reputation who is judged, ostracized, and misunderstood. (…) As college educators and leaders, our

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Statistieken over gebruik ICT binnen Europees onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser attendeerde mij op het Eurydice-rapport over ICT binnen het Europese onderwijs. Er is ook een aparte samenvatting beschikbaar: The report provides an important set of indicators and insights to assess and enhance the impact of the use of ICT to promote innovation in educational processes and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weg met cijfers voor formatieve beoordelingen (#in)

Donald Clark heeft een keynote bijgewoond van assessment 'goeroe' professor Paul Black en vat samen waarom het geven van cijfers voor formatieve beoordelingen schadelijk is voor het leerproces: Cijfers suggereren een eindpunt. Geef liever feedback, gericht op verbetering. Cijfers zeggen niets over de mate waarin een lerende zichzelf kan verbeteren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aanbevelingssystemen binnen het onderwijs (#in)

Enkele jaren geleden was er veel gedoe binnen het onderwijs over de opkomst van websites waar leerlingen en studenten hun docenten konden beoordelen. Het artikel "The Netflix Effect: When Software Suggests Students' Courses" gaat over 'aanbevelingssystemen' (recommender systems), waarmee studenten van de Austin Peay State University cursussen kunnen waarderen. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online cureren helpt signalen van ruis te onderscheiden (#in #CELSTEC)

Eén van de grootste uitdagingen van de postindustriële netwerksamenleving is het vermogen om de beste en meest relevante inhoud over een onderwerp te vinden, te ordenen en te delen. Dit wordt ook wel ‘online cureren’ genoemd. Scannen, filteren en focussen maken hier deel van uit. In Online Curation: The What,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open cursus Toekomst van het Onderwijs (#in #CELSTEC)

George Siemens en Stephen Downes organiseren al een paar jaar een Open Course rond connectivisme. Een aantal medewerkers van de Goethe Universirteit in Frankfurt am Main hebben het initiatief genomen voor een Duitstalige OpenCourse over de Toekomst van het Onderwijs (in Duitsland kennen ze het onderscheid tussen Lernen en Lehren).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Talent Event: een leerzame ontmoetingsplaats voor HRD Professionals (#in)

Vandaag heb ik een bijdrage mogen leveren aan Talent Event, een “inspirerende en leerzame ontmoetingsplaats voor HRD professionals uit de opleidingskundige praktijk”. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de bachelor opleiding Opleidingskunde van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Studenten Opleidingskunde, alumni en relaties van de opleiding konden workshops volgen en in drie rondes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder