Ervaringen met een grootschalige implementatie van ipads (#in)

Via de Scoop.it editie over iPads in education ben ik net terecht gekomen op een artikel uit de Educause Review over geleerde lessen van een grootschalig experiment met iPads aan een Amerikaanse Universiteit. Het artikel benadrukt voor de hand liggende, maar ook vaak genegeerde, succesfactoren zoals: Leiderschap (inclusief risico durven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Persoonlijke leeromgevingen kunnen met recommender systemen cognitieve belasting reduceren (#in)

In First steps towards an integration of a Personal Learning Environment at university level gaan Martin Ebner, Sandra Schön, Behnam Taraghi, Hendrik Drachsler en Philip Tsang in op de uitdagingen van persoonlijke leeromgevingen binnen het hoger onderwijs. Persoonlijke leeromgevingen (PLE), gebaseerd op mash up technologie, worden gezien als middel om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat social learning kan leren van MMORPGs (#in)

Ben Betts onderzoekt in How Can Social Learning Scale Massively? Lessons from World of Warcraft wat we kunnen leren van de zogenaamde massively multiplayer online role playing games (MMORPGs zoals World of Warcraft), als het gaat om samenwerkend leren. Volgens Betts zijn betekenisvolle relaties van groot belang voor social learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De toekomst van mobile learning (#in)

De ASTD heeft samen met i4cp geïnventariseerd wat de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van mobile learning zijn.  Mobiele apparaten zijn vaak minder geschikt voor het weergeven van webpagina's (denk aan Flash). Daarom worden er specifieke apps ontwikkeld. Er zullen op termijn platformonafhankelijke apps ontwikkeld worden. Wel hebben ICT-ers vaak

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sensortechnologie en leren (#in)

Mijn collega Marcus Specht heeft een interessante blogpost geschreven over het gebruik van sensortechnologie voor het verzamelen van gegevens, die lerenden kunnen helpen te reflecteren op hun leerproces. Op dit moment is deze ontwikkeling nog toekomstmuziek, maar een perspectief is er zeker voor: In relation to personalisation and personalized learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google+: sterke kanten, minder sterke kanten, vragen en twijfels (#in)

Soms heb je van die technologieën die op het ICT-toneel verschijnen, waarover veel wordt geschreven, die mede als gevolg daarvan hype-achtige vormen aan nemen, en waarover je toch de neiging niet kunt onderdrukken om er óók over te bloggen. Een ruim jaar geleden was de iPad zo'n technologie. En begin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder