Bundel publicaties over hoe en wat te leren (#in)

Stephen Downes heeft deze week een e-book gepubliceerd, over hoe en wat te leren. Deze publicatie bestaat uit een groot aantal voormalige blogposts, artikelen (o.a. uit 1993) en presentaties van Downes. In zijn inleiding stelt hij dat deze uitgave geen academisch werk betreft. Vaak betreft het persoonlijke reflecties waarbij Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van elektronische leeromgevingen (#in)

Michael Feldstein geeft Phil Hill van Delta Initiative de gelegenheid om -naar aanleiding van de overname van Blackboard door investeerder Providence Equity- trends op het gebied van elektronische leeromgevingen (ELO) te beschrijven. Hill ziet een nieuwe markt opkomen, waar Blackboard en diens concurrenten niet langer domineren. Na een korte terugblik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leidt Montessori-onderwijs vernieuwers op? (#in)

Volgens Andrew McAfee hebben creatieve vernieuwers zoals Larry Page (Google), Jimmy Wales (Wikipedia) en Peter Drucker (dé managementgoeroe) allemaal Montesorri-onderwijs gevolgd. Bij deze vorm van onderwijs staan zelfontplooing, individuele ontwikkeling, 'vrijheid in gebondenheid', zelfcorrectie (en geen cijferbeoordelingen) en ontdekkend leren binnen een stimulerende omgeving centraal (zie de Wikipedia-lemma over Montessori-onderwijs).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Superstitious learning is geen leren (#in)

We kennen informeel leren, en zelfs serendipitous learning. Maar wat moeten we nu met "superstitious learning"?: Superstitious learning takes place when the connection between the cause of an action and the outcomes experienced aren't clear, or are misattributed. Een voorbeeld hiervan is een manager die succes heeft dankzij allerlei externe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder