De toegevoegde waarde van mobile learning samengevat

Met recht noemt David Gagnon de mobiele telefoon de "most ubiquitous communications technology" ter wereld. In Mobile Learning Environments gaat hij in op de vraag of we ons niet moeten afvragen of wij mobiele technologie niet voor compleet andere leeractiviteiten kunnen gebruiken. Hij beschrijft drie voorbeelden van innovatieve toepassingen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Serendipitous learning tijdens formeel leren

Constructing Modern Knowledge is een professionaliseringsactiviteit waar docenten kennis creëren rond betekenisvolle projecten. In de blogpost Serendipitous learning laat Gary Stager aan de hand van ervaringen zien hoe deelnemende docenten tijdens deze georganiseerde, formele, leeractiviteit ’toevallig’ –serendipitous– leren: Often, when initial goals are abandoned based on new questions, discoveries or

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kwaliteitsstandaard online cursussen (#in)

Dankzij het bericht dat BlackBoard de Quality Matters Standards for Online Course Design omarmt, weet ik van het bestaan van deze kwaliteitsstandaard voor online cursussen. Hoewel ik huiverig ben voor standardisering, vind ik dit programma wel aardig voor de evaluatie en ontwikkeling van cursussen en modulen. De standaarden bieden goede

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media voor leren gebruiken is nog geen ‘social learning’ (#in)

De blogpost Social Media in Learning and Social Learning are just not the same thing staat al langere tijd in mijn Read it Later-lijst. Sumeet Moghe stelt hierin dat het gebruik van sociale media binnen leersituaties nog niet betekent dat sprake is van 'social learning'. Dat ligt natuurlijk voor de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aantasting privacy lerenden door vormen van informatieverwerking (#in)

Privacy and your online learner identity is een boeiende reflectie van collega Peter Sloep op de risico's van fragmentatie van je digitale learner identity. Deze fragmentatie ontstaat doordat lerenden actief zijn op diverse sociale netwerken. Deze sociale netwerken verstrekken jouw data aan derden. Sloep stelt ook -in navolging van Daniel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder