De invloed van de leeromgeving op creativiteit, speelsheid en samenwerking (#in)

Je kunt vaak veel leren door over de schutting van je eigen organisatie en sector te kijken. En dat is exact wat de bijdrage What Schools Can Learn From Google, IDEO, and Pixar doet. De auteurs kijken hierin naar de werkomgevingen van innovatieve bedrijven als Google, IDEO en Pixar. Deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open ICT-cursussen (#in)

Vanochtend las ik in een persbericht dat de Stanford University gratis online computercursussen aanbiedt. Aanleiding voor mij om aandacht te besteden aan twee (deels) Nederlandse initiatieven op dit gebied. De faculteit Informatica van de Open Universiteit heeft onlangs een gratis cursus over Scala gelanceerd. Met deze programmeertaal kan zowel objectgeoriënteerd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leertheorieën over afstandsleren geanalyseerd vanuit het community of inquirymodel (#in)

In Three Generations of Distance Education Pedagogy houden Terry Anderson en Jon Dron van de Canadese Open Universiteit drie generaties ‘didactiek van afstandsleren’ tegen het licht van het community of inquiry model. Dit model stelt dat drie elementen van belang zijn bij leren: Coginitive presence: proces van kritisch denken, het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer aandacht voor specifiek educatieve applicaties (#in)

In Why are we giving up on Software for Education? breekt Michael Staton een lans voor specifiek voor het onderwijs ontwikkelde software. Hij verbaast zich erover dat edubloggers de ontwikkeling van sociale netwerken als Facebook en Google + 'overhypen'. Veelbelovende educatieve internet startups worden daarentegen voor een groot deel genegeerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologische innovaties komen vaak voort uit omstreden industrieën (#in #oeb11)

Tijdens de komende Online Educa Berlijn zal de Canadese journalist Peter Nowak in een keynote ingaan op 'entrepreneurial learning', gestimuleerd door technologie (individueel leren, leren te ondernemen). Nowak is auteur van het boek "Sex, Bombs and Burgers", waarin hij betoogt dat veel technologieën, waar we vandaag alom gebruik van maken,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De potentie van het Open Badges programma voor onderwijs en leren (#in)

Al eens gehoord van het Open Badges and Assessment programma? Ik tot vandaag niet. Via Stephen Downes werd ik geattendeerd op dit programma, waarna ik in mijn RSS feeds deze reflectie van Graham Attwell tegenkwam. Het Open Badges and Assessment programma wil bewerkstelligen dat lerenden badges (een soort insignes) op verschillende

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn ervaringen met flexibel werken (#in)

Op mijn werk (en ongetwijfeld ook nog steeds op andere plekken) wordt een discussie gevoerd over de vervanging van klassieke kantoren door flexibele werkplekken. Aangezien ik bij drie werkgevers hiermee ervaring heb opgedaan, wil ik mijn ervaringen graag delen. Algemeen oordeel: mits goed uitgevoerd, ben ik hier voorstander van. Mijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessmodellen voor digitaal leermateriaal

Matthijs Leendertse heeft tijdens de laatste Vlootschouw van Kennisnet een presentatie verzorgd over een onderzoek naar businessmodellen voor digitaal leermateriaal. De video duurt ruim 5 minuten, en bevat enkele heldere lessen. Zoals: Businessmodellen zijn meer dan verdienmodellen. Digitaal leermateriaal is een bijgerecht. Uitgevers ontwikkelen deze content vaak als aanvulling op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder