Seminar Bring in the ‘T’ (#in)

Dit gratis seminar staat op mijn lijstje.  Op 3 oktober a.s vindt in Eindhoven een seminar plaats over het Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model. Het seminar is bedoeld voor docententrainers, e-learningexperts, beleidsmakers en docenten. Door middel van korte presentaties, rondetafelgesprekken en een paneldiscussie werken we samen aan een visie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale revolutie in het Amerikaanse hoger onderwijs (#in)

Dankzij Pedro de Bruyckere heb ik de PEW-studie The Digital Revolution and Higher Education kunnen lezen. De onderzoekers hebben meer dan 2100 volwassenen telefonisch ondervraagd, en ruim 1000 bestuursvoorzitters van onderwijsinstellingen online geênqueteerd. Pedro heeft de Engelstalige samenvatting al gepubliceerd. Ik wil daarom alleen ingaan op wat mij het meest

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie naar aanleiding van mijn 4000ste blogpost (#)

Dit is de 4000ste blogpost die ik op www.wilfredrubens.com publiceer. Op 23 oktober 2003 ben ik begonnen te schrijven over technology enhanced learning. Een mooi moment om terug te blikken. Eerst wat statistieken. Daarna volgt een algemene beschouwing. Statistieken Volgens de statistieken van mijn blogsoftware hebben mijn bezoekers ruim 517500

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten sociale media nauwelijks in het onderwijs gebruiken (#in)

In Social media in het onderwijs: verbinding maken met de leerling én de docent reflecteert Paul Bloemen op de vraag waarom docenten nog relatief weinig sociale media in het onderwijs gebruiken. Paul stelt o.a. dat het gebruik hiervan moet concurreren met (andere) prioriteiten, dat 'sociale media' een complex koepelbegrip is,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Coalitievorming binnen netwerken staat of valt vooral met de juiste verbindingen (#in)

What's in it for me? Recommendation of Peers in Networked Innovation van mijn collega's Rory Sie, Marlies Bitter en Peter Sloep gaat over de mogelijke waarde van connecties in netwerken. De auteurs vatten de waarde van netwerken voor (open) innovatie op basis van literatuuronderzoek mooi samen, maar signaleren ook risico's.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom doet het Finse onderwijs het zo goed? (#in)

Het Finse onderwijssysteem staat bekend als een systeem dat tot goede prestaties leidt. Het artikel Why Are Finland's Schools Successful? onderzoekt de vraag waarom. De bijdrage bestaat uit feiten en anekdotes. Zo lees je bijvoorbeeld dat leerlingen maar één centraal examen maken (in het laatste jaar van de middelbare school),

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Steve Jobs: zeven principes van innovatie (#in)

Er zijn de afgelopen week veel artikelen geschreven naar aanleiding van het terugtreden van Steve Jobs als CEO van Apple. De Forbes-bijdrage What Makes Steve "Steve" vind ik één van de meest aansprekende. Carmine Gallo formuleert hierin zeven principes van innovatie die Jobs in de praktijk heeft gebracht. Doe waar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder