Overzicht met ervaringen met open source elektronische leeromgevingen (#in)

De titel A Guide to K-12 Open Source LMS Options dekt de lading maar ten dele. Ik had althans een uitvoerige handleiding verwacht over het gebruik en de invoering van open source elektronische leeromgevingen (ELO). Het artikel uit THE Journal bevat daarentegen vooral een beschrijving van een aantal cases waarin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste trends op het gebied van ICT in het Britse onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser leidde mij naar het rapport Technology Outlook: UK Tertiary Education 2011-2016. Dit rapport is de eerste publicatie van een reeks regionale analyses op het gebied van ICT in het onderwijs door het New Media Consortium (dat jaarlijks het bekende Horizon rapport publiceert). Deze uitgave -tot stand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR-codes en mobiele technologie voor motiverende leeractiviteiten (#in)

THE Journal laat docent London Jenks aan het woord over het gebruik van mobiele technologie en QR-codes. Jenks gebruikt mobiele technologie omdat zijn lerenden al vertrouwd zijn met deze technologie. Zij hebben geen instructie nodig. QR-codes gebruikt hij om lerenden spelenderwijs informatie te laten verzamelen en om antwoorden op toetsvragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie leidt tot een nieuw niveau van pesten (#in)

De kort en bondige bijdrage New technology gives rise to new level of bullying illustreert dat ICT pesten op school in feite naar een nieuw niveau heeft getild: Dankzij technologie ontmoeten pesters hun slachtoffers niet langer face-to-face:  "Spiteful behavior is easier without human interaction." Dankzij technologie worden geruchten en roddels

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe internettechnologie zelfgeorganiseerd leren van docenten kan faciliteren (#in)

Het mooiste aan de blogpost Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven van Frans Droog is in mijn ogen dat hij een weblog gebruikt om impliciet te reflecteren op zijn veranderende beroepssituatie. Frans is sinds dit schooljaar gaan werken op een Dalton school, en is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Storytelling en gedragsverandering (#in)

Via een tweet van @saskiatjepkema ben ik terecht gekomen bij een blogpost waarin de kracht van 'verhalen vertellen' wordt geïllustreerd. Opvallend is vooral dat mensen zich door middel van verhalen bewust worden van ongewenst gedrag dat zij op de werkvloer vertonen. Mensen vertonen vaak ander gedrag dan hun intenties zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten actief laten participeren tijdens hoorcolleges (#in)

Een hoogleraar van de Universiteit van Michigan heeft onderzoek gedaan naar hoe je studenten actiever kunt betrekken bij hoorcolleges. Eén van de resultaten van dit onderzoek is LectureTools. Deze applicatie stelt docenten in staat om (helaas alleen) powerpoint presentaties te verrijken met diverse typen vragen waar studenten meteen op kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doe mee aan een enquête over learning analytics (#in)

Learning analytics krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs. Ik durf bijna van een trend te spreken. Je gebruikt data van lerenden op een slimme manier (bijvoorbeeld door ze met elkaar te verbinden en te analyseren) om het leren te verbeteren. Een aantal van mijn collega's bij de Open Universiteit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Binnen- of buitenschools aandacht besteden aan sociale media? (#in)

In Sociale media: leer het lekker zelf schrijft Communicatiemanagement en journalistiek studente Eline dat docenten binnen haar opleiding erg weinig weten van sociale media.'Sociale media' krijgen dan ook weinig aandacht binnen het curriculum van de opleiding. Hooguit via gastcolleges die volgens haar leiden tot onvoldoende verdieping. Terwijl 80 procent van de afstudeerders Communicatiemanagement van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder