Elementen game-based learning (#in)

Kids don’t play games for fun, but to tune their thinking verzet zich tegen klassieke vormen van e-learning, waarbij leeractiviteiten die we normaliter offline uitvoeren nu online uitgevoerd worden. De auteur pleit daarentegen door game-based learning. Niet door bijvoorbeeld te werken met badges als beloning, maar door elementen als 'sensatie',

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pedagogische en economische benadering van (t)e-learning (#in)

In Cramming computers: It's still the same old story klaagt Michael Horn er over dat Amerikaanse scholen nog steeds ICT als doel op zich het onderwijs inhalen. Daarmee heeft het onderwijs in de VS volgens Horn al 60 miljard dollar verspild. In plaats van computergecentreerde klaslokalen in te richten, bedoeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

90% van corporate learning is informeel bij Deloitte (#in)

Deloitte Bets Big On Informal, Social Learning beschrijft de toepassing van e-learning bij Deloitte Touche Tohmatsu Ltd, één van de grootste accounts- en financiële consultancybureaus ter wereld. Er werken wereld wijd zo'n 170 duizend mensen, en komend jaar verwacht men 50 duizend nieuwe, vaak jonge medewerkers aan te nemen. Aangezien

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Intensief gebruik tablet kan leiden tot Computer Vision Syndrome (#in)

Een sterk contrast tussen een beeldscherm en je omgeving vergt veel van je ogen. Een langdurig gebruik van apparaten met een zogenaamd backlit LCD scherm (zoals de iPad en andere tablet PC's) kan daarom leiden tot het zogenaamde Computer Vision Syndrome (CVS), met klachten als een onscherp gezichtvermogen, pijnlijke ogen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een aparte e-learning award voor het onderwijs? (#in)

Gisteravond heeft de jury van de Nederlandse e-learning award weer haar eerste vergadering gehad. Tijdens het komende nationale e-learning congres zal alweer de vierde editie van deze prijs worden uitgereikt. Eén van de gespreksonderwerpen was de vraag of er een aparte e-learningaward moet komen voor het onderwijs. Verleden jaar hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociaal leren afgezet tegen oppervlakkige interacties (#in)

In Social Learning for a Social Workplace beschrijft Michael Rose dat nieuwe manieren van werken, ook om nieuwe manieren van leren vragen. Moderne internettechnologie maakt samenwerken binnen netwerken (ook tussen organisaties) mogelijk, waarbij sprake is van een hoge mate van intensiteit en snelheid. Deze manier van werken is noodzakelijk in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactiviteit in een online curriculum inbedden (#in)

Interacties zijn vaak essentieel voor 'rijke' leerervaringen. Binnen face-to-face leersituaties kun je als docent 'ter plekke' interacties stimuleren. Bij online leren zul je interacties bij het ontwerp van het curriculum moeten inbedden. In Designing Interaction in a Online Curriculum geeft Justin Marquis hier handreikingen voor. Een belangrijke voorwaarde daarbij is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Visie op leren en selectie e-learningoplossing (#in)

Vandaag heb ik samen met Bas Vetten van zorginstelling Cello een presentatie verzorgd bij de werkplaats e-learning van de VGN. Tijdens deze bijeenkomst stond het belang van visieontwikkeling op leren en e-learning, als voorwaarde voor het kunnen selecteren van 'leertechnologie', centraal. In mijn bijdrage ben ik ingegaan op veranderende opvattingen over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder