Een leven lang leren via OpenU (#in)

Onderstaand artikel gaat over OpenU, het project van de Open Universiteit waar ik projectleider van ben. Het artikel is gisteren verschenen in Onderwijsinnovatie, september 2011, p. 32-33. Een leven lang leren via OpenU Met OpenU wil de Open Universiteit volwassenen faciliteren een leven lang te leren. Het concept OpenU richt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bespiegelingen over Learning Analytics (#in)

Mijn collega Wolfgang Greller heeft de afgelopen dagen een paar zinvolle bespiegelingen geschreven over Learning Analytics. In The greater good of Learning Analytics stelt hij dat Learning Analytics kan bijdragen aan zelfbeschikking en keuzevrijheid van lerenden. Maar dat deze ontwikkeling ook kan leiden tot middelmatigheid en conformisme, indien Learning Analytics

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tien principes voor succesvolle e-learning (#in)

10 Principles of Successful E-Learning gaat over de toepassing van de in 2005 geformuleerde tien ontwerpprincipes voor e-learning van John Anderson en Robert McCormick binnen de elektronische leeromgeving van IT's Learning. De principes zijn uiteraard generiek van aard: De bij e-learning toegepaste didactiek moet passen bij het curriculum. Met andere woorden:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trendrapport MBO: technologieën van de toekomst (#in)

Ben je zelf maanden betrokken bij de totstandkoming van een rapport over trends op het gebied van ICT en middelbaar beroepsonderwijs, moet je nog bij Willem Karssenberg lezen dat deze publicatie online staat (ik begreep gisteren al dat het rapport vandaag tijdens een bijeenkomst van saMBO~ICT verspreid zou worden). Stephanie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een sociale revolutie binnen organisaties en onderwijs? (#in)

David Kirkpatrick beschrijft summier de impact van sociale media op het opgang brengen en faciliteren van sociale bewegingen in de wereld (zoals de Arabische lente). Volgens hem kun je er op wachten tot dat 'het sociale' ook zijn entree maakt binnen organisaties. Zelfbewuste individuen benutten sociale media om zichzelf te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Commando en controle benadering van leren vs aanmoedigen en motiveren (#in)

Toen ik een aantal jaren geleden voor het eerst las over 'social learning', was mijn reactie: "Ja, en? Binnen het onderwijs wordt samenwerkend leren met behulp van ICT al veel langer toegepast." (ok, nog niet massaal). Jane Hart illustreert echter dat social learning veel meer is dan samenwerkend leren. Bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning analytics en de paradox of choice (#in)

Stephen Downes heeft gelijk. Het paper Attention please! Learning Analytics for Visualization and Recommendation van Erik Duval is een prima introductie op dit relatief nieuwe en actuele thema binnen ICT en onderwijs. Duval relateert learning analytics hierin aan de overvloed aan informatie (waardoor aandacht een schaars goed wordt), en de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder