Bring in the T: skypen met Koehler en Mishra (#in #tpacknl)

Tijdens het MARCHet-seminar verzorgden de bedenkers van het TPACK-model, Matthew Koehler en Punyra Mishra een presentatie over TPACK. Zij vertelden o.a. over het groot aantal publicaties dat internationaal over TPACK is verschenen. Vervolgens gingen ze in op hoe je TPACK kunt meten. Het model heeft diverse componenten die je kunt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: ervaringen met TPACK (#in #tpacknl)

In sessie twee van het MARCHet-seminar stonden ervaringen met TPACK centraal. We begonnen onder leiding van Petra Fisser met het TPACK-spel. Drie enveloppes gingen rond: met kaartjes waarop stond content, technologie en didactiek. Uit elke enveloppe moesten we een kaartje trekken. Met behulp van die kaartjes mochten we onderwijsactiviteiten bedenken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: innovatie en docentprofessionalisering (#in #tpacknl)

De eerste sessie, die ik tijdens het MARCHet-seminar bezocht, ging over de rol van innovatie. Olle ten Cate van het onderwijsexpertisecentrum van het UMC Utrecht ging aan de hand van TPACK in op innovatie. Hij onderscheidde naast Technology, Teaching en Topics als vierde 'T' 'Transition' in. Het gaat namelijk om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: docentprofessionalisering en TPACK (#in #tpacknl)

MARCHet is een SURF-project van een aantal instellingen voor hoger onderwijs (in het kader van het nationaal actieplan e-learning) waarin gekeken is naar het gebruik van TPACK, en naar de rol van docentprofessionalisering daarbij. Vandaag was het afsluitende seminar van dit project. Ik zal een aantal blogposts hierover publiceren. Na

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten houden vooral niet van kwalitatief slechte e-learning (#in)

De titel The State of E-Learning in Canadian Universities, 2011: If Students Are Digital Natives, Why Don't They Like E-Learning? nodigt tot lezen uit. Deze studie laat zien dat studenten aan Canadese universiteiten iets minder tevreden zijn met onderwijs waarbij online bronnen worden gebruikt, dan met volledig face-to-face onderwijs. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflecties evalueren via analyse sociale interacties (#in)

Stimulating reflection through engagement in social relationships is een paper van een aantal OU-collega's van mij. Kamakshi Rajagopal, Steven Verjans, Jan van Bruggen, en Peter Sloep stellen in dit paper dat reflectie weliswaar belangrijk is voor leren, maar dat dit proces vaak impliciet plaats vindt en daardoor lastig te evalueren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Invloed terugkrijgen van investeren in sociale media (#in)

In Return on Influence, the New ROI verdedigt Amy Jo Martin investeringen van organisaties in sociale media niet zo zeer vanuit te verwachten rechtstreekse financiële opbrengsten, maar vanuit de toegenomen invloed. Zij benadrukt bijvoorbeeld het verschil tussen investeren in traditionele media, zoals TV-reclame, en investeren in sociale media. Bij sociale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder