De waarde van leren en ontwikkelen meten (#in #ple11)

Tijdens de Professional Learning Europe heb ik een sessie bijgewoond over het bepalen van de waarde van leren en ontwikkelen. Het eerste deel van de sessie ging over Trendstudy 2010 – Mapping Future Trends for Corporate Learning and Development van het Swiss centre for innovations in learning van de universiteit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studie naar opgroeien in een wereld vol technologie (#in)

Naar aanleiding van mijn blogpost over de adoptie van nieuwe technologie door kinderen, twitterde Joop van Schie (@jpvanschie): Wilfred, misschien moet je dit eens lezen over jongeren Daarbij doelde hij op Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out: een ruim 440 pagina dikke Amerikaanse etnografische studie naar de manier waarop

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kinderen zijn geen digital native, maar vooral ‘kind’ (#in)

Waarom adopteren kinderen nieuwe technologie (met uitzondering van 'zakelijke' toepassingen)  zo snel? Niet omdat zij digital natives zijn, maar omdat zij kind zijn. Dat is in feite de conclusie van Arthur Goldstuck, die hier in Zuid-Afrika onderzoek naar heeft gedaan (helaas ontbreken gegevens over de opzet van het onderzoek). Hij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eigenschappen van een effectieve, eigentijdse, docent (#in)

In Five characteristics of an effective 21st-century educator doet eSchool News verslag van een lezersonderzoek naar de belangrijkste eigeschappen van een effectieve docent uit de 21ste eeuw: H/zij anticipeert op de toekomst. Zij bereiden hun leerlingen voor op hun toekomst en zijn bereid te veranderen als de context waarbinnen zij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verandert de tablet PC de manier waarop we zoeken? (#in)

Deze vraag wordt in elk geval door de auteur van How Tablets Are Changing the Way We Search positief beantwoord: Zoeken wordt minder tekstgebaseerd, en meer ingebed in een context. Eigenschappen van een tablet PC, zoals het touch screen, nodigen meer uit tot ontdekken. Tablet PC's 'weten' waarmee je bezig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Donald Clark over het onderzoek van Pierre Gorissen (#in)

Dit is leuk: befaamd en veelal provocerend keynotespreker en edublogger Donald Clark vat een studie samen van 'ons aller' Pierre Gorissen. Pierre heeft tijdens de laatste ALT C-conferentie gesproken over een kleinschalig onderzoek naar het opnemen van hoorcolleges. De belangrijkste bevindingen zijn volgens Clark: Studenten bekijken opnames van hoorcolleges dikwijls

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale netwerken positief voor leerprestaties (#in)

Het gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, zou negatief van invloed zijn op leerprestaties. Dat is vaak de teneur van artikelen over onderzoek naar het gebruik van dergelijke sociale media binnen het onderwijs. Jongeren zouden vooral afgeleid worden, en zich minder concentreren op de leerstof. Hoogleraar Christine Greenhow van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder