Waarom docenten sociale media nauwelijks in het onderwijs gebruiken (#in)

In Social media in het onderwijs: verbinding maken met de leerling én de docent reflecteert Paul Bloemen op de vraag waarom docenten nog relatief weinig sociale media in het onderwijs gebruiken. Paul stelt o.a. dat het gebruik hiervan moet concurreren met (andere) prioriteiten, dat 'sociale media' een complex koepelbegrip is,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Coalitievorming binnen netwerken staat of valt vooral met de juiste verbindingen (#in)

What's in it for me? Recommendation of Peers in Networked Innovation van mijn collega's Rory Sie, Marlies Bitter en Peter Sloep gaat over de mogelijke waarde van connecties in netwerken. De auteurs vatten de waarde van netwerken voor (open) innovatie op basis van literatuuronderzoek mooi samen, maar signaleren ook risico's.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom doet het Finse onderwijs het zo goed? (#in)

Het Finse onderwijssysteem staat bekend als een systeem dat tot goede prestaties leidt. Het artikel Why Are Finland's Schools Successful? onderzoekt de vraag waarom. De bijdrage bestaat uit feiten en anekdotes. Zo lees je bijvoorbeeld dat leerlingen maar één centraal examen maken (in het laatste jaar van de middelbare school),

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Steve Jobs: zeven principes van innovatie (#in)

Er zijn de afgelopen week veel artikelen geschreven naar aanleiding van het terugtreden van Steve Jobs als CEO van Apple. De Forbes-bijdrage What Makes Steve "Steve" vind ik één van de meest aansprekende. Carmine Gallo formuleert hierin zeven principes van innovatie die Jobs in de praktijk heeft gebracht. Doe waar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van de leeromgeving op creativiteit, speelsheid en samenwerking (#in)

Je kunt vaak veel leren door over de schutting van je eigen organisatie en sector te kijken. En dat is exact wat de bijdrage What Schools Can Learn From Google, IDEO, and Pixar doet. De auteurs kijken hierin naar de werkomgevingen van innovatieve bedrijven als Google, IDEO en Pixar. Deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open ICT-cursussen (#in)

Vanochtend las ik in een persbericht dat de Stanford University gratis online computercursussen aanbiedt. Aanleiding voor mij om aandacht te besteden aan twee (deels) Nederlandse initiatieven op dit gebied. De faculteit Informatica van de Open Universiteit heeft onlangs een gratis cursus over Scala gelanceerd. Met deze programmeertaal kan zowel objectgeoriënteerd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leertheorieën over afstandsleren geanalyseerd vanuit het community of inquirymodel (#in)

In Three Generations of Distance Education Pedagogy houden Terry Anderson en Jon Dron van de Canadese Open Universiteit drie generaties ‘didactiek van afstandsleren’ tegen het licht van het community of inquiry model. Dit model stelt dat drie elementen van belang zijn bij leren: Coginitive presence: proces van kritisch denken, het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer aandacht voor specifiek educatieve applicaties (#in)

In Why are we giving up on Software for Education? breekt Michael Staton een lans voor specifiek voor het onderwijs ontwikkelde software. Hij verbaast zich erover dat edubloggers de ontwikkeling van sociale netwerken als Facebook en Google + 'overhypen'. Veelbelovende educatieve internet startups worden daarentegen voor een groot deel genegeerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologische innovaties komen vaak voort uit omstreden industrieën (#in #oeb11)

Tijdens de komende Online Educa Berlijn zal de Canadese journalist Peter Nowak in een keynote ingaan op 'entrepreneurial learning', gestimuleerd door technologie (individueel leren, leren te ondernemen). Nowak is auteur van het boek "Sex, Bombs and Burgers", waarin hij betoogt dat veel technologieën, waar we vandaag alom gebruik van maken,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder