Gevolgen van het semantische web voor (t)e-learning (#in)

Een van de belangrijkste digitale ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning is het semantische web. Ik weet: er wordt al enkele jaren geschreven en gesproken over het semantische web. Maar dit soort complexe technologische innovaties hebben nu eenmaal een lange aanlooptijd nodig, voor concepten in de praktijk zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn commerciële doeleinden bij Creative Commons? (#in)

Naar aanleiding van Steve Wheeler's blogpost over open content en commerciële organisaties ben ik gaan nadenken over de termen 'commercieel gebruik' en 'commerciële doeleinden' binnen Creative Commons. Het valt mij namelijk op dit nergens gespecificeerd wordt wat hiermee wordt bedoeld (ik kan de informatie in elk geval niet zo snel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik open educational resources loont (#in)

In de blogpost Business games benadrukt Steve Wheeler (naar aanleiding van zijn keynote van gisteren) dat mensen die voorstander zijn van open educational resources, dat niet alleen vanuit altruïstische overwegingen doen (om leermaterialen beschikbaar te stellen aan hen die het niet kunnen betalen). Open educational resources zijn relevant voor commerciële

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerlingen gebruiken ICT natuurlijk, docenten willen een handleiding (#in)

Een aantal zaken valt me op in het artikeltje Latest technology shaping the future of children's education: Leerlingen leren op een natuurlijke wijze gebruik te maken van een iPad (ze zijn vertrouwd met de technologie), terwijl de docent eigenlijk behoefte heeft aan een handleiding. Het succes van een pilot met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren in het digitale tijdperk (#in #ple11 #plesteve)

Tijdens de keynote van Steve Wheeler tijdens Professional Learning Europe heb ik intensief getwitterd, en geen echte blogpost geschreven. Dat had ik woensdagavond met Steve afgesproken. Hij zou de tweets met de hash tag #plesteve aan het eind betrekken in zijn keynote. Ik heb dat zelf niet meer mee kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van leermanagementsysteem naar competentiemanagementsysteem (#in #ple11)

Deze presentatie tijdens Professional Learning Europe ging over een casus van de ADAC (de Duitse ANWB). Zij hebben een strategische aanpak voor competentiemanagement ontwikkeld waarbinnen e-learning een belangrijke rol speelt. De ADAC heeft één centrale, maar is verder sterk regionaal georiënteerd (18 regionale en veel meer lokale bureaus). De regionale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informal+formal = powerful learning environment in a connected world (#in # PLE11)

Vandaag verzorg ik tijdens Professional Learning Europe 2011 (#PLE11) samen met Willy de Jong en Nick van Dam een sessie, met als thema: Global Challenges VII: The Future of Learning – Connected Learning. Ik ga in op de vraag hoe je meer informeel en formeel leren kunt combineren tot een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder