Hoe internettechnologie zelfgeorganiseerd leren van docenten kan faciliteren (#in)

Het mooiste aan de blogpost Top 10 manieren om leerlingen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren te geven van Frans Droog is in mijn ogen dat hij een weblog gebruikt om impliciet te reflecteren op zijn veranderende beroepssituatie. Frans is sinds dit schooljaar gaan werken op een Dalton school, en is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Storytelling en gedragsverandering (#in)

Via een tweet van @saskiatjepkema ben ik terecht gekomen bij een blogpost waarin de kracht van 'verhalen vertellen' wordt geïllustreerd. Opvallend is vooral dat mensen zich door middel van verhalen bewust worden van ongewenst gedrag dat zij op de werkvloer vertonen. Mensen vertonen vaak ander gedrag dan hun intenties zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten actief laten participeren tijdens hoorcolleges (#in)

Een hoogleraar van de Universiteit van Michigan heeft onderzoek gedaan naar hoe je studenten actiever kunt betrekken bij hoorcolleges. Eén van de resultaten van dit onderzoek is LectureTools. Deze applicatie stelt docenten in staat om (helaas alleen) powerpoint presentaties te verrijken met diverse typen vragen waar studenten meteen op kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doe mee aan een enquête over learning analytics (#in)

Learning analytics krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs. Ik durf bijna van een trend te spreken. Je gebruikt data van lerenden op een slimme manier (bijvoorbeeld door ze met elkaar te verbinden en te analyseren) om het leren te verbeteren. Een aantal van mijn collega's bij de Open Universiteit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Binnen- of buitenschools aandacht besteden aan sociale media? (#in)

In Sociale media: leer het lekker zelf schrijft Communicatiemanagement en journalistiek studente Eline dat docenten binnen haar opleiding erg weinig weten van sociale media.'Sociale media' krijgen dan ook weinig aandacht binnen het curriculum van de opleiding. Hooguit via gastcolleges die volgens haar leiden tot onvoldoende verdieping. Terwijl 80 procent van de afstudeerders Communicatiemanagement van de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Seminar Bring in the ‘T’ (#in)

Dit gratis seminar staat op mijn lijstje.  Op 3 oktober a.s vindt in Eindhoven een seminar plaats over het Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model. Het seminar is bedoeld voor docententrainers, e-learningexperts, beleidsmakers en docenten. Door middel van korte presentaties, rondetafelgesprekken en een paneldiscussie werken we samen aan een visie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale revolutie in het Amerikaanse hoger onderwijs (#in)

Dankzij Pedro de Bruyckere heb ik de PEW-studie The Digital Revolution and Higher Education kunnen lezen. De onderzoekers hebben meer dan 2100 volwassenen telefonisch ondervraagd, en ruim 1000 bestuursvoorzitters van onderwijsinstellingen online geênqueteerd. Pedro heeft de Engelstalige samenvatting al gepubliceerd. Ik wil daarom alleen ingaan op wat mij het meest

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie naar aanleiding van mijn 4000ste blogpost (#)

Dit is de 4000ste blogpost die ik op www.wilfredrubens.com publiceer. Op 23 oktober 2003 ben ik begonnen te schrijven over technology enhanced learning. Een mooi moment om terug te blikken. Eerst wat statistieken. Daarna volgt een algemene beschouwing. Statistieken Volgens de statistieken van mijn blogsoftware hebben mijn bezoekers ruim 517500

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder