Een aparte e-learning award voor het onderwijs? (#in)

Gisteravond heeft de jury van de Nederlandse e-learning award weer haar eerste vergadering gehad. Tijdens het komende nationale e-learning congres zal alweer de vierde editie van deze prijs worden uitgereikt. Eén van de gespreksonderwerpen was de vraag of er een aparte e-learningaward moet komen voor het onderwijs. Verleden jaar hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociaal leren afgezet tegen oppervlakkige interacties (#in)

In Social Learning for a Social Workplace beschrijft Michael Rose dat nieuwe manieren van werken, ook om nieuwe manieren van leren vragen. Moderne internettechnologie maakt samenwerken binnen netwerken (ook tussen organisaties) mogelijk, waarbij sprake is van een hoge mate van intensiteit en snelheid. Deze manier van werken is noodzakelijk in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactiviteit in een online curriculum inbedden (#in)

Interacties zijn vaak essentieel voor 'rijke' leerervaringen. Binnen face-to-face leersituaties kun je als docent 'ter plekke' interacties stimuleren. Bij online leren zul je interacties bij het ontwerp van het curriculum moeten inbedden. In Designing Interaction in a Online Curriculum geeft Justin Marquis hier handreikingen voor. Een belangrijke voorwaarde daarbij is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Visie op leren en selectie e-learningoplossing (#in)

Vandaag heb ik samen met Bas Vetten van zorginstelling Cello een presentatie verzorgd bij de werkplaats e-learning van de VGN. Tijdens deze bijeenkomst stond het belang van visieontwikkeling op leren en e-learning, als voorwaarde voor het kunnen selecteren van 'leertechnologie', centraal. In mijn bijdrage ben ik ingegaan op veranderende opvattingen over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overzicht met ervaringen met open source elektronische leeromgevingen (#in)

De titel A Guide to K-12 Open Source LMS Options dekt de lading maar ten dele. Ik had althans een uitvoerige handleiding verwacht over het gebruik en de invoering van open source elektronische leeromgevingen (ELO). Het artikel uit THE Journal bevat daarentegen vooral een beschrijving van een aantal cases waarin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste trends op het gebied van ICT in het Britse onderwijs (#in)

Een tweet van @josiefraser leidde mij naar het rapport Technology Outlook: UK Tertiary Education 2011-2016. Dit rapport is de eerste publicatie van een reeks regionale analyses op het gebied van ICT in het onderwijs door het New Media Consortium (dat jaarlijks het bekende Horizon rapport publiceert). Deze uitgave -tot stand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

QR-codes en mobiele technologie voor motiverende leeractiviteiten (#in)

THE Journal laat docent London Jenks aan het woord over het gebruik van mobiele technologie en QR-codes. Jenks gebruikt mobiele technologie omdat zijn lerenden al vertrouwd zijn met deze technologie. Zij hebben geen instructie nodig. QR-codes gebruikt hij om lerenden spelenderwijs informatie te laten verzamelen en om antwoorden op toetsvragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie leidt tot een nieuw niveau van pesten (#in)

De kort en bondige bijdrage New technology gives rise to new level of bullying illustreert dat ICT pesten op school in feite naar een nieuw niveau heeft getild: Dankzij technologie ontmoeten pesters hun slachtoffers niet langer face-to-face:  "Spiteful behavior is easier without human interaction." Dankzij technologie worden geruchten en roddels

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder