Online Educa debat: zorgen over effecten technologie op persoonlijke vrijheid (#in #oeb11)

De laatste jaren vormt het Online Educa debat de afsluiting van de eerste dag van de Online Educa Berlijn. Dit jaar stond het onderwerp centraal dat we ons zorgen moeten maken over de effecten van technologische ontwikkelingen op persoonlijke vrijheid, en of dit serieuze consequenties zou moeten hebben voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creatieve leeromgevingen en learning design (#in #oeb11)

Workshop drie van dag 1 van de Online Educa Berlin, die ik heb bijgewoond, ging over creative classrooms en learning design. ‘Creative classrooms’ is een nieuw initiatief van de Europese commissie, binnen het lifelong learning programma. Dit programma moet er toe bijdragen dat ICT op een vernieuwende manier, versneld, binnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Learning: Reusable Learning (#in #oeb11)

Hoe kun je content delen en hergebruiken? Deze vraag stond centraal tijdens deze tweede workshop van de Online Educa Berlijn. Na een introductie door de voorzitter (die o.a. een kort internationaal overzicht gaf van diverse projecten) ging Alejandro Armellini van de universiteit van Leicester in op het ontwerpen van content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 in het onderwijs (#in #oeb11)

In de eerste workshopronde heb ik een sessie bezocht over web 2.0 in het onderwijs. Deze verzameling van technologieën maakt meer interactief en participatief leren mogelijk. Het gaat om “The people formerly known as the audience”, zoals één van de sprekers het uitdrukte. In deze sessie kwamen voorbeelden van projecten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Entrepreneurial learning heeft de toekomst (#in #oeb11)

De Online Educa Berlijn begon traditioneel te laat. Na het uitgebreide welkomstwoord van de dagvoorzitter mocht Neelie Kroes de eerste inhoudelijke bijdrage leveren. Zij is verantwoordelijk voor de digitale agenda van de Europese Commissie. Zij illustreerde dat delen de beste voorwaarde voor competitie is geworden. Dat is een volstrekt nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning sterk in opkomst in Arabische wereld (#in #oeb11)

Een van de eerste zaken die mij bij de Online Educa Berlijn is opgevallen, is de sterke opkomst van e-learning in de Arabische wereld. Zo werd vandaag de stand van het National Center for e-Learning and Distance Learning in Saoedi-Arabië door hun ambassadeur geopend. Dit centrum heeft een eigen leermanagement

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar de Online Educa (#in #oeb11)

Vanochtend, over zo'n half uur,  vertrek ik naar Berlijn, waar morgenvroeg de Online Educa Berlin van start zal gaan. Eén van de grootste en meest internationale e-learningcongressen ter wereld (vandaag starten pre-conferences). Verleden jaar heb ik hier door trieste familieomstandigheden niet aan deel kunnen nemen. Ik ben dan ook benieuwd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Consciëntieusheid en intrinsieke motivatie belangrijk voor studieprestaties  en competenties voor werksucces (#in)

Gisteren is door diverse media (waaronder Science Guide) aandacht besteedt aan de dissertatie Determinants of success: a longitudinal study in higher  professional education van Rutger Kappe, waarop deze vandaag is gepromoveerd. Kappe doet hier in verslag van zijn onderzoek naar de studentkenmerken in relatie tot het succesvol afronden van een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie op businessmodellen Open Educational Resources (#in #SA_OER)

Vrijdag j.l heb ik een SURF Academy-seminar over businessmodellen voor Open Educational Resources bijgewoond. In twee blog posts heb ik hier verslag van gedaan (hier en hier). In deze bijdrage wil ik er in het algemeen op reflecteren. De meeste Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs staan nog aan het begin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder