Trendrapport MBO: technologieën van de toekomst (#in)

Ben je zelf maanden betrokken bij de totstandkoming van een rapport over trends op het gebied van ICT en middelbaar beroepsonderwijs, moet je nog bij Willem Karssenberg lezen dat deze publicatie online staat (ik begreep gisteren al dat het rapport vandaag tijdens een bijeenkomst van saMBO~ICT verspreid zou worden). Stephanie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een sociale revolutie binnen organisaties en onderwijs? (#in)

David Kirkpatrick beschrijft summier de impact van sociale media op het opgang brengen en faciliteren van sociale bewegingen in de wereld (zoals de Arabische lente). Volgens hem kun je er op wachten tot dat 'het sociale' ook zijn entree maakt binnen organisaties. Zelfbewuste individuen benutten sociale media om zichzelf te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Commando en controle benadering van leren vs aanmoedigen en motiveren (#in)

Toen ik een aantal jaren geleden voor het eerst las over 'social learning', was mijn reactie: "Ja, en? Binnen het onderwijs wordt samenwerkend leren met behulp van ICT al veel langer toegepast." (ok, nog niet massaal). Jane Hart illustreert echter dat social learning veel meer is dan samenwerkend leren. Bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning analytics en de paradox of choice (#in)

Stephen Downes heeft gelijk. Het paper Attention please! Learning Analytics for Visualization and Recommendation van Erik Duval is een prima introductie op dit relatief nieuwe en actuele thema binnen ICT en onderwijs. Duval relateert learning analytics hierin aan de overvloed aan informatie (waardoor aandacht een schaars goed wordt), en de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elementen game-based learning (#in)

Kids don’t play games for fun, but to tune their thinking verzet zich tegen klassieke vormen van e-learning, waarbij leeractiviteiten die we normaliter offline uitvoeren nu online uitgevoerd worden. De auteur pleit daarentegen door game-based learning. Niet door bijvoorbeeld te werken met badges als beloning, maar door elementen als 'sensatie',

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pedagogische en economische benadering van (t)e-learning (#in)

In Cramming computers: It's still the same old story klaagt Michael Horn er over dat Amerikaanse scholen nog steeds ICT als doel op zich het onderwijs inhalen. Daarmee heeft het onderwijs in de VS volgens Horn al 60 miljard dollar verspild. In plaats van computergecentreerde klaslokalen in te richten, bedoeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

90% van corporate learning is informeel bij Deloitte (#in)

Deloitte Bets Big On Informal, Social Learning beschrijft de toepassing van e-learning bij Deloitte Touche Tohmatsu Ltd, één van de grootste accounts- en financiële consultancybureaus ter wereld. Er werken wereld wijd zo'n 170 duizend mensen, en komend jaar verwacht men 50 duizend nieuwe, vaak jonge medewerkers aan te nemen. Aangezien

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Intensief gebruik tablet kan leiden tot Computer Vision Syndrome (#in)

Een sterk contrast tussen een beeldscherm en je omgeving vergt veel van je ogen. Een langdurig gebruik van apparaten met een zogenaamd backlit LCD scherm (zoals de iPad en andere tablet PC's) kan daarom leiden tot het zogenaamde Computer Vision Syndrome (CVS), met klachten als een onscherp gezichtvermogen, pijnlijke ogen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder