Hoe kunnen volwassenen bij blijven in het digitale tijdperk? (#in)

Monica Vila, oprichter en "chief technology mom" van The Online Mom, heeft vier tips die ouders (en volgens mij ook docenten) kunnen helpen bij te blijven in het digitale tijdperk. Laat kinderen uitleggen hoe een apparaat, applicatie of website werkt.  Gebruik Google. Ook om te zien wat er van en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vormen data de kritische succesfactor van het onderwijs? (#in)

Drew Olanoff doet verslag van een bijeenkomst van voornamelijk startende e-learning bedrijven. Tijdens deze sessie kwam de noodzaak van onderwijsverandering naar voren, inclusief het geloof dat technologie een belangrijke rol kan spelen om deze onderwijsverandering vorm te geven. Opvallend daarbij is dat het niet lijkt te gaan om het vormgeven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter gebruiken voor onderzoek en onderwijs (#in)

Een collega attendeerde mij en mijn collega's gisteren op Using Twitter in university research, teaching and impact activities. Mijn eerste reactie was: een Twitter-handleiding van 11 pagina's? Is dit een grap? Maar bij nader inzien is deze Twitter-gids toch zo gek nog niet. De handleiding beschrijft hoe je een Twitter-account

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Herman’s Restaurant School en passion-based learning (#in #hrs)

In een recente tweet legt Niels Maes (@NielsM1978) een verband tussen mijn blogpost "Wat het onderwijs kan leren van Herman's Restaurant School" en Vive la Révolution! van student Lotte Rensen. Lotte beschrijft hierin de negen principes van "Passion-Based Learning". Ook Guido Crolla (aka @Denkbeeldhouwer) is benieuwd naar mijn opvattingen over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inschrijving voor de Nederlandse e-Learning Awards 2012 geopend (#in #ELE12)

Ook dit jaar mag ik weer lid zijn van de jury van de Nederlandse e-Learning Awards. Een leuke en leerzame klus die vooral begin 2012 een aanslag zal doen op mijn vrije tijd.  Deze prijzen worden uitgereikt tijdens het e-Learning Event (inclusief e-Learning congres) , dat plaatsvindt op 3 en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heeft het onderwijs vooral oog voor de ‘donkere kanten’ van sociale media? (#in)

A Case for Using Social Media with Learning stelt dat sociale media veel potentie hebben voor leren, maar dat wellicht nergens zoveel scepsis bestaan ten aanzien van sociale media als binnen het onderwijs. Daar lijkt men vooral oog te hebben voor de 'donkere' kanten van sociale media. Auteur Tina Barseghian schrijft:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Erik Duval: Learning Analytics geeft student meer controle over leerproces (#in #owd11)

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceert de organisatie een aantal gastblogs van Edubloggers. Ik heb ter voorbereiding op dit congres een interview gehouden met hoogleraar Erik Duval, één van de keynote sprekers. Het originele interview is op de blog van de Onderwijsdagen te vinden. Gelieve ook daar te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Masterclass: Hoe gebruik ik serious games in het onderwijs? (#in #CELSTEC)

Op vrijdag 4 november  2011 vindt alweer de derde OpenU online masterclass plaats. Met dit keer als thema: "hoe gebruik ik serious games in het onderwijs"? Prof. dr. Wim Westera, programmaleider Learning Media  bij CELSTEC, wordt hierover aan de tand gevoeld. Luister naar de aankondiging van de online masterclass in deze podcast:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Schrijf je in voor het OpenU webinar in het kader van de Open Acces week (#in #CELSTEC)

Elk jaar vindt in het najaar de wereldwijde Open Access Week plaats. Tijdens deze week organiseren hoger onderwijsinstellingen over de hele wereld activiteiten om de bekendheid en bewustwording rondom Open Access tot wetenschappelijke informatie te bevorderen.  Van 31 oktober tot en met 4 november, besteden hogescholen en universiteiten in Nederland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder