Leernetwerken als innovatief perspectief voor opleiden en leren in organisaties (#in #CELSTEC))

Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw kwam ik in aanraking met de leernetwerktheorie van Ferd van der Krogt. Van der Krogt beschrijft hierin onder andere de relatie tussen de wijze waarop arbeid georganiseerd is en de manier waarop leren binnen arbeidsorganisaties georganiseerd wordt. Daarbij kijkt hij naar een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf kanttekeningen bij ‘geflipt’ onderwijs (#in)

Het principe van de flipped classroom wordt dikwijls gezien als een belangrijke onderwijsvernieuwing. Geïnspireerd door de Khan Academy krijgen lerenden de opdracht om thuis instructies via video te bekijken, waarna men op school aan verwerkingsopdrachten werkt en/of in gesprek gaat over de inhoud van de instructies. The Innovative Educator plaatst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online tweede kans onderwijs om je marktpositie te verstevigen (#in)

In Getting an e-Ducation. The ups and downs of earning a degree online plaatst Christianna McCausland de toegenomen belangstelling voor online onderwijs in de VS tegen de achtergrond van de economische crisis. Veel Amerikanen proberen hun ‘marktpositie’ te versterken door een opleiding te volgen. Doordat men vaak meer dan fulltime

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Finse onderwijssysteem vs de Global Education Reform Movement (#in)

Joe Bower haalt de Finse onderwijsadviseur Pasi Sahlberg aan die het Finse onderwijssysteem vergelijkt met The Global Education Reform Movement. De laatste ontwikkeling, waarvan Nederland helaas ook een exponent is, kenmerkt zich door het onderwijzen van kerndoelen, standaardisering van curricula, verantwoordelijkheid afleggen op basis van toetsen, marktgebaseerd management en data

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Storify (#in #boektweepuntnul)

Gisteren is BoekTweePuntNul uitgekomen. Een boek waarin lezers kort,maar helder geïnformeerd worden over 125 social media + web 2.0 applicaties en webtools. Ik heb onderstaande bijdrage over Storify geschreven. Wat is Storify en wat kun je ermee? Storify is een internetapplicatie waarmee je digitale verhalen kunt maken met behulp van sociale media. Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de didaktiek van social media in de dagelijkse lespraktijk (#in #boektweepuntnul))

Vandaag is BoekTweePuntNul uitgekomen. Een boek waarin lezers kort,maar helder geïnformeerd worden over 125 social media + web 2.0 applicaties en webtools. Ten behoeve van de onderwijsuitgave heb ik onderstaande inleiding geschreven. Over de didaktiek van social media in de dagelijkse lespraktijk  De naam "sociale media" wordt gebruikt als verzamelnaam voor internetapplicaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social media rollercoaster (#in #boektweepuntnul)

Remco Bron (@remcobron) nam ons tijdens de presentatie van BoekTweePuntNul mee in een social media rollercoaster. Hij schetste de ontwikkeling van sociale media tot nu toe, en deed drie toekomstvoorspellingen. Hij startte net het bekende Journaal-fragment uit 1996 waarin een grote toekomst voor het internet werd voorspeld. Toen we breedband

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De verwevenheid van leren en werken (#in)

Moderne kenniswerkers scheiden leren en werken niet langer. Deze les trek ik uit de blogpost The Future of Work Is Learning van Luis Suarez. In deze blogpost laat hij o.a. een ondernemer aan het woord die illustreert dat je in de huidige postindustriële netwerksamenleving geen harde grenzen kunt trekken tussen werk en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

eLab: kennis maken met sociale media binnen het basisonderwijs (#in)

Een mooi nieuw initiatief van Innofun: eLab. Leerkrachten en directeuren van basisscholen leren in een multifunctionele ruimte, voorzien van moderne apparatuur, hoe zij sociale media op verantwoorde wijze in hun onderwijspraktijk kunnen toepassen. Vanaf 19 oktober aanstaande organiseert men hier iedere woensdagmiddag in 2011 gratis Walk-ins sociale media en voorlichtingsbijeenkomsten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder