Opkomende technologieën en hun waarde voor het onderwijs (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Gelieve ook daar te reageren. De sessie 'Technologies to watch' was een grote verrassing voor mij. Stephanie Ottenheijm van Kennisnet ging namelijk in op een publicatie waar ik zelf aan mee heb geschreven! Wat zijn nu de belangrijkste technologische ontwikkelingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie volksfilosofische reflecties op onderwijs en ICT (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. . Gelieve ook daar te reageren. Bas Haring, volksfilosoof, mocht de eerste dag van Dé Onderwijsdagen met een humorvolle keynote afsluiten. Hij beloofde al ballonnetjes loslatend te reflecteren op onderwijs en ICT. Zijn keynote bestond vooral uit anekdotes. Leuk om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale leerlijn voor docenten (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Ondanks dat het Nova College de randvoorwaarden op het gebied van ICT redelijk goed voor elkaar heeft, blijft het didactisch gebruik van technologie in het onderwijs daarbij achter. Een digitale leerlijn voor docenten in Wikiwijs moet nu soelaas bieden. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De sociale leer- en werkomgeving (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Hogeschool Windesheim Flevoland heeft een nieuwe ‘elektronische leeromgeving’ ontwikkeld, waarin sociale media een grote rol spelen. Gertjan Flinterman presenteerde tijdens Dé Onderwijsdagen 2011 de omgeving met de naam WISE. Flinterman schetste eerst de realisatie van Hogeschool Windesheim Flevoland.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ben jij klaar om onderwijs te verzorgen aan lerenden van de 21ste eeuw? (#in)

Het toontje is wat irritant, maar de boodschap duidelijk. I am a 21st century learner. The world is my classroom. Are you ready to innovate? Lees ook Kwartaalblad inDruk over 21st century skills Met dank aan Jade Sadler. Een student die onlangs de blog Classroom Technologies gestart is. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Werknemers ICT-bedrijven kiezen vaak bewust voor low-tech scholen (#in)

Lary Cuban besteedt in Digital Parents and Low-Tech Schools aandacht aan het ICT-beleid van de Waldorf school in Los Altos. Dit is een dure privéschool, die er bewust voor kiest om nagenoeg geen ICT in het onderwijs in te zetten. De school baseert zich op het gedachtengoed van Rudolf Steiner

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe online leren tot disruptieve vernieuwing van het onderwijs kan leiden (#in)

Jason Orgill en Douglas Hervey beschrijven in How Online Innovators Are Disrupting Education hoe online leren een impuls kan bieden aan de disruptieve, ontwrichtende, vernieuwing van het onderwijs. Volgens de auteurs is de Khan Academy daar een goed voorbeeld van. Dit initiatief nodigt volgens hen ook uit tot kritisch denken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf vormen van informatie filteren (#in)

Het filteren van informatie is een erg belangrijke bezigheid in de postindustriële netwerksamenleving. Deze activiteit krijgt pas echt waarde als zij gecombineerd wordt met aggregeren en verbinden. Dat schrijft Tim Kastelle in Five Forms of Filtering. Volgens Kastelle zijn er twee categorieën van vormen van filteren, waaronder vijf vormen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder