Vacature applicatiebeheerder LMS (#in)

Inderdaad. Een wat vreemde blogpost. Maar een zorginstelling, die ik in het verleden heb mogen adviseren, is op zoek naar een applicatiebeheerder voor een leermanagementsysteem. Nee, ik beschik niet over een functieomschrijving. Maar mocht je op zoek zijn naar een dergelijke baan (in Zuid-Oost Brabant), en mocht je overtuigd zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs in de transitieperiode van industriële samenleving naar informatiemaatschappij (#in)

Justin Marquis schetst in een mooi historisch beeld van de ontwikkeling van het (Amerikaanse) onderwijssysteem. In eerste instantie was het onderwijs bedoeld voor de elite, die in kleine groepen les kreeg (maar niet gepersonaliseerd). Vervolgens leidde de industriële revolutie tot een behoefte aan specialistisch opgeleide, vakbekwame en ook gehoorzame arbeiders.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpen van leernetwerken (#in #leernetwerken #CELSTEC)

Ik heb gisteren een symposium bijgewoond naar aanleiding van de publicatie Leernetwerken. Cees Brouwer (College van Bestuur Open Universiteit) verbond leernetwerken o.a. met de missie van de Open Universiteit. Hij benadrukte o.a. de noodzaak van samenwerken om een leven lang leren te benadrukken. Ook schetste hij de veranderende leerbehoefte van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Edubloggers diner: kom je ook? (#in owd11)

Op 8 en 9 november 2011 vinden de SURF / Kennisnet Onderwijsdagen plaats. Bijna traditiegetrouw vindt aan de vooravond, maandagavond 7 november 2011, hèt Nederlands-Vlaamse Edublog diner plaats. Bloggers en niet-bloggers gaan in Utrecht een hapje eten (kosten voor eigen rekening). De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Webinar OpenU in het kader van de Open Acces week (#in)

Elk jaar vindt in het najaar de wereldwijde Open Access Week plaats. Tijdens deze week organiseren hoger onderwijsinstellingen over de hele wereld activiteiten om de bekendheid en bewustwording rondom Open Access tot wetenschappelijke informatie te bevorderen. Ook in Nederland zal dat het geval zijn, en ik mag een bijdrage leveren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat maakt onderwijs met ICT leuk en effectief voor docenten? (#in #sa-ictdocent)

Vandaag mocht ik in het kader van een masterclass van de SURF Academy over ICT-docentprofessionalisering (#sa-ictdocent) een presentatie verzorgen. Ik was gevraagd een relatie te leggen tussen met motivatietheorieën en activerende didactiek. Ik heb me in mijn presentatie -gezien het thema van de masterclass- echter focust op de vraag: hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder