Geavanceerde analyses noodzakelijk voor herstellen vertrouwen in organisaties (#in)

In Analytics, University 3.0, and the Future of information Technology stelt Thorton A. May dat excellente universiteiten uitgerust moeten zijn met ICT-afdelingen van 'wereldklasse' die op hun beurt weer beschikken over geavanceerde tools en technieken voor het analyseren van gegevens. Volgens de auteur hebben organisaties de laatste jaren de beschikking

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning en academic analytics als basis voor systeemverandering (#in)

Basing decisions on data and evidence seems stunningly obvious, and indeed, research indicates that data-driven decision-making improves organizational output and productivity . For many leaders in higher education, however, experience and “gut instinct” have a stronger pull. Aldus Phil Long en George Siemens in Penetrating the Fog. Analytics in Learning

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vertrouwen in TPACK en participatie in sociale leernetwerken (#in)

Karin Forssell is onlangs gepromoveerd op onderzoek naar het TPACK-model, dat de relatie benadrukt tussen didactiek, leerinhouden en ICT. Bij Punya Mishra vind je de samenvatting van de dissertatie, en kun je het proefschrift downloaden. Forssell benadrukt hierin het belang van TPACK-confidence: het vertrouwen dat docenten hebben om bij onderwijsontwikkeling

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Lachen om voorspellingen over technologie en onderwijs (#in)

Ten behoeve van de voorbereiding van een presentatie, stuitte ik gisteren op onderstaande presentatie. De dia's bevatten allemaal historische uitspraken over technologie en onderwijs, die hel en verdoemenis voorspelden. Technology and Education View more presentations from Steve Mittendorf Nu lachen we hierom. Desalniettemin worden dergelijke voorspellingen nog steeds gedaan. Zoals

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gevolgen van het semantische web voor (t)e-learning (#in)

Een van de belangrijkste digitale ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning is het semantische web. Ik weet: er wordt al enkele jaren geschreven en gesproken over het semantische web. Maar dit soort complexe technologische innovaties hebben nu eenmaal een lange aanlooptijd nodig, voor concepten in de praktijk zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn commerciële doeleinden bij Creative Commons? (#in)

Naar aanleiding van Steve Wheeler's blogpost over open content en commerciële organisaties ben ik gaan nadenken over de termen 'commercieel gebruik' en 'commerciële doeleinden' binnen Creative Commons. Het valt mij namelijk op dit nergens gespecificeerd wordt wat hiermee wordt bedoeld (ik kan de informatie in elk geval niet zo snel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik open educational resources loont (#in)

In de blogpost Business games benadrukt Steve Wheeler (naar aanleiding van zijn keynote van gisteren) dat mensen die voorstander zijn van open educational resources, dat niet alleen vanuit altruïstische overwegingen doen (om leermaterialen beschikbaar te stellen aan hen die het niet kunnen betalen). Open educational resources zijn relevant voor commerciële

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder