Masterclass: Hoe gebruik ik serious games in het onderwijs? (#in #CELSTEC)

Op vrijdag 4 november  2011 vindt alweer de derde OpenU online masterclass plaats. Met dit keer als thema: "hoe gebruik ik serious games in het onderwijs"? Prof. dr. Wim Westera, programmaleider Learning Media  bij CELSTEC, wordt hierover aan de tand gevoeld. Luister naar de aankondiging van de online masterclass in deze podcast:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Schrijf je in voor het OpenU webinar in het kader van de Open Acces week (#in #CELSTEC)

Elk jaar vindt in het najaar de wereldwijde Open Access Week plaats. Tijdens deze week organiseren hoger onderwijsinstellingen over de hele wereld activiteiten om de bekendheid en bewustwording rondom Open Access tot wetenschappelijke informatie te bevorderen.  Van 31 oktober tot en met 4 november, besteden hogescholen en universiteiten in Nederland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Flipping the Classroom kan leiden tot didactische drama’s (#in)

Een poos geleden citeerde ik Peter Sloep die tijdens de Dies-rede van de Open Universiteit er voor waarschuwde dat technology push kan leiden tot didactische drama's. Met deze bril lees ik ook Terry Freedman's 8 Observations on Flipping the Classroom. Hij beschrijft hierin zijn scepsis ten aanzien van het fenomeen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat het onderwijs kan leren van Herman’s Restaurant School (#in #hrs)

Afgelopen dinsdag was de laatste aflevering van Herman's Restaurant School. In dit TV-programma van RTL probeerde topkok Herman den Blijker tien Rotterdamse (oudere) jongeren in acht weken tijd op te leiden tot beginnend beroepsbeoefenaar (kok en gastheer/vrouw). De jongeren hadden allemaal een uitkering. Aan het eind van het traject zouden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toegankelijk onderwijs via OER maakt overheidsingrijpen noodzakelijk (#in)

In de VS is het Huis van Afgevaardigden in verzet gekomen tegen een programma van het ministerie van Arbeid dat community colleges geld wil geven voor de ontwikkeling van open educational resources voor job training programma's. De overheid zou door haar bemoeienis marktwerking verstoren en oneerlijke concurrentie in de hand

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat OpenClass onderscheidt van open source leeromgevingen (#in)

Een paar dagen geleden heb ik stil gestaan bij een nieuw gratis leermanagement systeem voor het onderwijs van Pearson, OpenClass. Vandaag las ik enkele artikelen die de potentiële impact van dit initiatief ook benadrukken. Phil Hill schrijft bijvoorbeeld What I think is important to watch, however, is not whether OpenClass

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Agile onderwijs ontwikkelen (#in)

In Education in Finland: smart, continuos development (a bit like agile software development) presenteert Teemu Leinonen een interessante theorie. Hij probeert te verklaren waarom het Finse basis- en voortgezet onderwijs relatief goed presteert, terwijl het hoger onderwijs internationaal gezien achter blijft. Volgens Teemu komt dat omdat bij het Finse basis-

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectieve inzet ICT vraagt om ander onderwijsbeleid (#in)

Panel examines ed tech, personalized learning is een verslag van een Amerikaanse paneldiscussie over ICT in het onderwijs. De overeenkomsten met ons land zijn groot. Dit panel pleit onder meer voor een drastische wijziging van het onderwijsbeleid. Er wordt bijvoorbeeld gepleit voor een "skill mastery approach" (lerenden benaderen op basis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder