Bring in the T: docentprofessionalisering en TPACK (#in #tpacknl)

MARCHet is een SURF-project van een aantal instellingen voor hoger onderwijs (in het kader van het nationaal actieplan e-learning) waarin gekeken is naar het gebruik van TPACK, en naar de rol van docentprofessionalisering daarbij. Vandaag was het afsluitende seminar van dit project. Ik zal een aantal blogposts hierover publiceren. Na

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten houden vooral niet van kwalitatief slechte e-learning (#in)

De titel The State of E-Learning in Canadian Universities, 2011: If Students Are Digital Natives, Why Don't They Like E-Learning? nodigt tot lezen uit. Deze studie laat zien dat studenten aan Canadese universiteiten iets minder tevreden zijn met onderwijs waarbij online bronnen worden gebruikt, dan met volledig face-to-face onderwijs. Ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflecties evalueren via analyse sociale interacties (#in)

Stimulating reflection through engagement in social relationships is een paper van een aantal OU-collega's van mij. Kamakshi Rajagopal, Steven Verjans, Jan van Bruggen, en Peter Sloep stellen in dit paper dat reflectie weliswaar belangrijk is voor leren, maar dat dit proces vaak impliciet plaats vindt en daardoor lastig te evalueren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Invloed terugkrijgen van investeren in sociale media (#in)

In Return on Influence, the New ROI verdedigt Amy Jo Martin investeringen van organisaties in sociale media niet zo zeer vanuit te verwachten rechtstreekse financiële opbrengsten, maar vanuit de toegenomen invloed. Zij benadrukt bijvoorbeeld het verschil tussen investeren in traditionele media, zoals TV-reclame, en investeren in sociale media. Bij sociale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waardecreatie bij werkplek leren: proces- of productgericht? (#in)

Hoe kunnen we mensen aanzetten tot blijvend leren, kwaliteitsbewustzijn en constructieve samenwerking? Deze vraag proberen Rob Martens en Maarten de Laat te beantwoorden in Professionaliseren op de werkplek. In deze blogpost wil ik toelichten wat zij hiermee bedoelen, en probeer ik een relatie te leggen met Jane Hart's opvattingen over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar een nieuwe manier van werkplek leren (#in)

In één van haar meest recente blogposts vat Jane Hart nog eens samen dat social learning niet de nieuwste opleidingstrend is, maar een heel andere benadering van leren en ontwikkelen die je niet even aan je bestaande repertoire toevoegt. Zij vergelijkt nogmaals de traditionele manier van werkplek leren, met een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder