Over de didaktiek van social media in de dagelijkse lespraktijk (#in #boektweepuntnul))

Vandaag is BoekTweePuntNul uitgekomen. Een boek waarin lezers kort,maar helder geïnformeerd worden over 125 social media + web 2.0 applicaties en webtools. Ten behoeve van de onderwijsuitgave heb ik onderstaande inleiding geschreven. Over de didaktiek van social media in de dagelijkse lespraktijk  De naam "sociale media" wordt gebruikt als verzamelnaam voor internetapplicaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social media rollercoaster (#in #boektweepuntnul)

Remco Bron (@remcobron) nam ons tijdens de presentatie van BoekTweePuntNul mee in een social media rollercoaster. Hij schetste de ontwikkeling van sociale media tot nu toe, en deed drie toekomstvoorspellingen. Hij startte net het bekende Journaal-fragment uit 1996 waarin een grote toekomst voor het internet werd voorspeld. Toen we breedband

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De verwevenheid van leren en werken (#in)

Moderne kenniswerkers scheiden leren en werken niet langer. Deze les trek ik uit de blogpost The Future of Work Is Learning van Luis Suarez. In deze blogpost laat hij o.a. een ondernemer aan het woord die illustreert dat je in de huidige postindustriële netwerksamenleving geen harde grenzen kunt trekken tussen werk en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

eLab: kennis maken met sociale media binnen het basisonderwijs (#in)

Een mooi nieuw initiatief van Innofun: eLab. Leerkrachten en directeuren van basisscholen leren in een multifunctionele ruimte, voorzien van moderne apparatuur, hoe zij sociale media op verantwoorde wijze in hun onderwijspraktijk kunnen toepassen. Vanaf 19 oktober aanstaande organiseert men hier iedere woensdagmiddag in 2011 gratis Walk-ins sociale media en voorlichtingsbijeenkomsten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online masterclass Hoe breng je leven in een online community? (#in #CELSTEC)

Op 14 oktober 2011 vindt de tweede OpenU online masterclass plaats. Het onderwerp is: hoe creëer je leernetwerken? De masterclass wordt gegeven door dr. Jan van Bruggen, onderzoeker bij CELSTEC en lector bij Fontys Hogescholen. De online masterclass duurt vrijdag 14 oktober 2011 van 15-16 uur. Deelname is gratis, inschrijven verplicht.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bed ‘digital fluency’ in binnen curricula (#in)

Dat jongeren dikwijls niet bekwaam zijn in het kritisch omgaan met massa's informatie is inmiddels wel bekend. Ook dat dit probleem dankzij het internet groter en ingewikkelder is geworden. Wat dat betreft is het rapport Truth, Lies and the Internet gefundenes Fressen. Nieuw in dit rapport zijn wat mij betreft

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: skypen met Koehler en Mishra (#in #tpacknl)

Tijdens het MARCHet-seminar verzorgden de bedenkers van het TPACK-model, Matthew Koehler en Punyra Mishra een presentatie over TPACK. Zij vertelden o.a. over het groot aantal publicaties dat internationaal over TPACK is verschenen. Vervolgens gingen ze in op hoe je TPACK kunt meten. Het model heeft diverse componenten die je kunt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: ervaringen met TPACK (#in #tpacknl)

In sessie twee van het MARCHet-seminar stonden ervaringen met TPACK centraal. We begonnen onder leiding van Petra Fisser met het TPACK-spel. Drie enveloppes gingen rond: met kaartjes waarop stond content, technologie en didactiek. Uit elke enveloppe moesten we een kaartje trekken. Met behulp van die kaartjes mochten we onderwijsactiviteiten bedenken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bring in the T: innovatie en docentprofessionalisering (#in #tpacknl)

De eerste sessie, die ik tijdens het MARCHet-seminar bezocht, ging over de rol van innovatie. Olle ten Cate van het onderwijsexpertisecentrum van het UMC Utrecht ging aan de hand van TPACK in op innovatie. Hij onderscheidde naast Technology, Teaching en Topics als vierde 'T' 'Transition' in. Het gaat namelijk om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder