Hoe online leren tot disruptieve vernieuwing van het onderwijs kan leiden (#in)

Jason Orgill en Douglas Hervey beschrijven in How Online Innovators Are Disrupting Education hoe online leren een impuls kan bieden aan de disruptieve, ontwrichtende, vernieuwing van het onderwijs. Volgens de auteurs is de Khan Academy daar een goed voorbeeld van. Dit initiatief nodigt volgens hen ook uit tot kritisch denken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf vormen van informatie filteren (#in)

Het filteren van informatie is een erg belangrijke bezigheid in de postindustriële netwerksamenleving. Deze activiteit krijgt pas echt waarde als zij gecombineerd wordt met aggregeren en verbinden. Dat schrijft Tim Kastelle in Five Forms of Filtering. Volgens Kastelle zijn er twee categorieën van vormen van filteren, waaronder vijf vormen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je als organisatie informeel leren inbedden? (#in)

In How to Harness Informal Learning benadrukt Rob Hubbard het belang van vertrouwen in medewerkers, als voorwaarde voor het succesvol inbedden van informeel leren: Developing a supportive learning culture gives employees the space and confidence to help informal learning flourish and to produce the best results for the bottom-line. In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar zijn de docent en de manager tijdens Dé Onderwijsdagen? (#in #owd11)

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceert de organisatie een aantal gastblogs van Edubloggers. Ik heb ter voorbereiding op dit congres een bespiegeling geschreven over deelname van 'gewone' docenten en managers aan Dé Onderwijsdagen.  De originele post is op de blog van de Onderwijsdagen te vinden. Gelieve ook daar te reageren. Eén van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Leren met ICT, scenario’s voor de toekomst (#in)

Afgelopen maandag hebben Marcel de Leeuwe en ik een presentatie verzorgd ter gelegenheid van het afscheid van Jos Loonen bij Fontys. Jos is de organisator van de Post-HBO opleiding e-learning van Fontys, en is afgelopen maandag met pensioen gegaan. Marcel en ik zijn al diverse jaren als gastdocent betrokken bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis webinars Open Universiteit over Open Access (#in #CELSTEC #opennl)

Morgen, 3 november 2011, verzorgen Robert Schuwer (Open Universiteit) en ik via Elluminate twee webinars in het kader van de Open Access week: 14.00 – 14.45 uur: Wikiwijs en het hoger onderwijs: wat kunnen we voor elkaar betekenen? Meer informatie en aanmelden? 15.00 – 16.00 uur: OpenU en Open Access.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder