Edubloggers diner: kom je ook? (#in owd11)

Op 8 en 9 november 2011 vinden de SURF / Kennisnet Onderwijsdagen plaats. Bijna traditiegetrouw vindt aan de vooravond, maandagavond 7 november 2011, hèt Nederlands-Vlaamse Edublog diner plaats. Bloggers en niet-bloggers gaan in Utrecht een hapje eten (kosten voor eigen rekening). De bindende factor is een gemeenschappelijke interesse in onderwijs/leren,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Webinar OpenU in het kader van de Open Acces week (#in)

Elk jaar vindt in het najaar de wereldwijde Open Access Week plaats. Tijdens deze week organiseren hoger onderwijsinstellingen over de hele wereld activiteiten om de bekendheid en bewustwording rondom Open Access tot wetenschappelijke informatie te bevorderen. Ook in Nederland zal dat het geval zijn, en ik mag een bijdrage leveren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat maakt onderwijs met ICT leuk en effectief voor docenten? (#in #sa-ictdocent)

Vandaag mocht ik in het kader van een masterclass van de SURF Academy over ICT-docentprofessionalisering (#sa-ictdocent) een presentatie verzorgen. Ik was gevraagd een relatie te leggen tussen met motivatietheorieën en activerende didactiek. Ik heb me in mijn presentatie -gezien het thema van de masterclass- echter focust op de vraag: hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leernetwerken als innovatief perspectief voor opleiden en leren in organisaties (#in #CELSTEC))

Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw kwam ik in aanraking met de leernetwerktheorie van Ferd van der Krogt. Van der Krogt beschrijft hierin onder andere de relatie tussen de wijze waarop arbeid georganiseerd is en de manier waarop leren binnen arbeidsorganisaties georganiseerd wordt. Daarbij kijkt hij naar een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf kanttekeningen bij ‘geflipt’ onderwijs (#in)

Het principe van de flipped classroom wordt dikwijls gezien als een belangrijke onderwijsvernieuwing. Geïnspireerd door de Khan Academy krijgen lerenden de opdracht om thuis instructies via video te bekijken, waarna men op school aan verwerkingsopdrachten werkt en/of in gesprek gaat over de inhoud van de instructies. The Innovative Educator plaatst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online tweede kans onderwijs om je marktpositie te verstevigen (#in)

In Getting an e-Ducation. The ups and downs of earning a degree online plaatst Christianna McCausland de toegenomen belangstelling voor online onderwijs in de VS tegen de achtergrond van de economische crisis. Veel Amerikanen proberen hun ‘marktpositie’ te versterken door een opleiding te volgen. Doordat men vaak meer dan fulltime

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Finse onderwijssysteem vs de Global Education Reform Movement (#in)

Joe Bower haalt de Finse onderwijsadviseur Pasi Sahlberg aan die het Finse onderwijssysteem vergelijkt met The Global Education Reform Movement. De laatste ontwikkeling, waarvan Nederland helaas ook een exponent is, kenmerkt zich door het onderwijzen van kerndoelen, standaardisering van curricula, verantwoordelijkheid afleggen op basis van toetsen, marktgebaseerd management en data

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Storify (#in #boektweepuntnul)

Gisteren is BoekTweePuntNul uitgekomen. Een boek waarin lezers kort,maar helder geïnformeerd worden over 125 social media + web 2.0 applicaties en webtools. Ik heb onderstaande bijdrage over Storify geschreven. Wat is Storify en wat kun je ermee? Storify is een internetapplicatie waarmee je digitale verhalen kunt maken met behulp van sociale media. Het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder