Flipped classroom en activerende didactiek (#in)

Technology offers the opportunity to break up the traditional lesson structure and to shift learning opportunities in both space and time. Aldus Andrew Stevenson in het artikel Technology brings the classroom back home in role reversal dat is gewijd aan de "flipped classroom". In dit artikel beschrijft Stevenson dat technologie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online masterclass leefstijl en schoolprestaties (#in #CELSTEC)

Op donderdagmiddag 24 november 2011 vindt de vierde OpenU Masterclass plaats. Deze keer is de online masterclass gewijd aan de relatie tussen leefstijl en leren. Welke omgevingsfactoren hebben nu invloed op de schoolprestatie? En is dit echt onomstotelijk bewezen? En wat kan ik, als docent, ouder of leerling, met deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer weet je dat jouw onderwijs niet meer van deze tijd is? (#in)

De blog post 17 Signs Your Classroom is Behind the Times kun je beschouwen als een checklist voor docenten (met een knipoog). Waaraan herkennen docenten dat hun onderwijs niet meer van deze tijd is? Volgens de auteur aan zeventien tekens. Bijvoorbeeld als lerenden hun huiswerk op papier inleveren, en niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gemengde gevoelens bij online leren binnen het reguliere onderwijs (#in)

My Teacher Is an App gaat over een ontwikkeling die we in ons land dankzij beperkende wetgeving  niet  snel zullen tegenkomen (sommige projecten uitgezonderd): de opkomst van volledig online onderwijs dat jongeren vanuit huis in eigen tijd en tempo volgen. Maar liefst dertig Amerikaanse staten stellen jongeren in staat om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennisabonnement helpt je bij te blijven op het gebied van onderwijs- en leerwetenschappen (#in #celstec)

Sinds 1 maart j.l werk ik als projectleider OpenU, bij de Open Universiteit. Met OpenU willen wij professionals ondersteunen om een leven lang te leren. We realiseren ons dat je je daarbij niet kunt beperken tot cursussen en (verkorte) opleidingen als leeractiviteiten. Daarom hebben we recent het Kennisabonnement Onderwijs- en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook academisch werk wordt geautomatiseerd (#in)

Het artikel How Technology Is Eliminating Higher-Skill Jobs illustreert dat computers zo geavanceerd worden dat zij niet alleen laag opgeleid en routinematig werk kunnen verdringen, maar dat zij ook academisch werk kunnen uitvoeren. Daardoor heb je bijvoorbeeld minder advocaten en belastingadviseurs (en wellicht ook docenten en opleiders?) nodig. Tegelijkertijd blijkt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

International Online Educa edubloggers dinner (#in)

On Thursday December 1, 2011 Hans de Zwart and I organize the international Online Educa edubloggers dinner. Purpose Networking, informal talk, having fun while eating and drinking. For who? Everybody interested in blogging about technology-enhanced learning. It's not necessary that you have your own blog. You even don't have to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Logeren in het Kruisherenhotel (#in)

Gisteren heb ik nog een verlaat verjaardagscadeau ontvangen. Een weekendje logeren in het Kruisherenhotel in Maastricht. Normaliter zou ik nooit in dit luxe hotel gaan logeren. Maar ik vond het wel bijzonder om als verjaardagscadeau te vragen. Het Kruisherenhotel (onlangs uitgeroepen tot beste hotel van Nederland) is gevestigd in een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder