Vier fasen van personalisering (#in)

Dankzij nieuwe technologie is het mogelijk om onderwijs meer te personaliseren. John Spencer onderscheidt daarbij aan de hand van de muziekindustrie vier fasen: Standaardisering. Daarbij vraag je je af wat de behoeften zijn van de groep lerenden, en ontwikkel je op basis daarvan een aanbod. Differentiatie. De docent vraagt zich

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning: vormen en ontwikkeling (#in)

Vandaag heb ik een interactieve presentatie verzorgd tijdens de Interactive Learning Workshop 2011 van het Interactive Learning Center. Dit bedrijf ontwikkelt interactieve simulaties en programma’s voor verschillende leerdoelen. In mijn presentatie wilde ik ingegaan op blended learning, en op de vraag of blended learning een effectieve manier van leren is, 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media binnen elektronische leeromgevingen (#in)

Gisteravond kreeg ik de vraag wat mijn visie is op het gebruik van sociale media binnen elektronische leeromgevingen, en welke categorieën sociale media nu of in de nabije toekomst een grote rol binnen elektronische leeromgevingen zouden kunnen/moeten spelen. Een mooie aanleiding voor een blog post. Sociale media kunnen binnen leersituaties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deelname online onderwijs in VS weer gegroeid (#in)

Het Sloan Consortium heeft weer een nieuw rapport uitgegeven over de stand van zaken met betrekking tot online leren in het Amerikaanse (hoger) onderwijs: Going the Distance: Online Education in the United States, 2011 (het rapport is in meerdere formaten te downloaden). De onderzoekers constateren, net als verleden jaar, een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chat streams boeien en binden deelnemers bij live events (#in)

Nancy White benadrukt in Why chat streams are critical to live events het belang van chat tijdens synchrone online leeractiviteiten (zoals webinars): Providing and/or encouraging text based peer to peer and peer to the world interactions creates opportunities to engage those who would otherwise tune out. In deze blog post

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek bevindingen bij het kiezen en implementeren van een ELO (#in)

Ik kreeg gisteren een mail van het Nederlands Netwerk voor Open- en Afstandsleren (NNOAL) over het project VLEs4VET: een Europees project rond implementaties van elektronische leeromgevingen. Dit project is onlangs beëindigd. Er is kwantitatief onderzoek verricht naar de bevindingen bij het kiezen en implementeren van een ELO voor (beroeps)onderwijs in diverse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder