Waar zijn de docent en de manager tijdens Dé Onderwijsdagen? (#in #owd11)

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceert de organisatie een aantal gastblogs van Edubloggers. Ik heb ter voorbereiding op dit congres een bespiegeling geschreven over deelname van 'gewone' docenten en managers aan Dé Onderwijsdagen.  De originele post is op de blog van de Onderwijsdagen te vinden. Gelieve ook daar te reageren. Eén van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Presentatie Leren met ICT, scenario’s voor de toekomst (#in)

Afgelopen maandag hebben Marcel de Leeuwe en ik een presentatie verzorgd ter gelegenheid van het afscheid van Jos Loonen bij Fontys. Jos is de organisator van de Post-HBO opleiding e-learning van Fontys, en is afgelopen maandag met pensioen gegaan. Marcel en ik zijn al diverse jaren als gastdocent betrokken bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis webinars Open Universiteit over Open Access (#in #CELSTEC #opennl)

Morgen, 3 november 2011, verzorgen Robert Schuwer (Open Universiteit) en ik via Elluminate twee webinars in het kader van de Open Access week: 14.00 – 14.45 uur: Wikiwijs en het hoger onderwijs: wat kunnen we voor elkaar betekenen? Meer informatie en aanmelden? 15.00 – 16.00 uur: OpenU en Open Access.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie trends voor 2012 (#in)

Het einde van het jaar nadert, en dus verschijnen er weer artikelen die voorspellen met welke ICT-trends wij in 2012 te maken krijgen. Zo'n artikel is Gartner: The top 10 strategic technology trends for 2012.  Onderzoeksbureau Gartner voorspelt hierin onder meer dat 'bring your own technology' de norm wordt dankzij tablets die ook nog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nog steeds wordt ICT in het onderwijs vaak te duur betaald en onvoldoende benut (#in)

Chris Ratcliffe signaleert dat lang niet alle scholen voor basisonderwijs, waarmee hij te maken heeft gebruik maken van een elektronische leeromgeving (ELO). Er zijn zelfs scholen die weer afscheid nemen van hun ELO: de applicaties kost te veel en worden onvoldoende gebruikt. Larry Cuban's boek "Oversold and Underused. Computers in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kunnen volwassenen bij blijven in het digitale tijdperk? (#in)

Monica Vila, oprichter en "chief technology mom" van The Online Mom, heeft vier tips die ouders (en volgens mij ook docenten) kunnen helpen bij te blijven in het digitale tijdperk. Laat kinderen uitleggen hoe een apparaat, applicatie of website werkt.  Gebruik Google. Ook om te zien wat er van en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vormen data de kritische succesfactor van het onderwijs? (#in)

Drew Olanoff doet verslag van een bijeenkomst van voornamelijk startende e-learning bedrijven. Tijdens deze sessie kwam de noodzaak van onderwijsverandering naar voren, inclusief het geloof dat technologie een belangrijke rol kan spelen om deze onderwijsverandering vorm te geven. Opvallend daarbij is dat het niet lijkt te gaan om het vormgeven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter gebruiken voor onderzoek en onderwijs (#in)

Een collega attendeerde mij en mijn collega's gisteren op Using Twitter in university research, teaching and impact activities. Mijn eerste reactie was: een Twitter-handleiding van 11 pagina's? Is dit een grap? Maar bij nader inzien is deze Twitter-gids toch zo gek nog niet. De handleiding beschrijft hoe je een Twitter-account

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder