Welke innovaties op het gebied van leren kun je NIET realiseren zonder ICT? (#in)

Overcoming Resistance to Digital Pedagogy gaat in op wat digitale didactiek is, wat de meerwaarde ervan is (realiseren van gepersonaliseerd leren, wat goed is voor de kennissamenleving), waarom er verzet tegen is, en wat je kunt doen om weerstanden tegen digitale didactiek te overwinnen. Ik vind (behalve de video van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De affordances van sociale media voor leren (#in #elzrg11)

Verleden week donderdag heb ik tijdens het congres e-Learning in de Zorg een workshop verzorgd over sociale media en leren. Ik zou nog terugkomen op de uitwerking van de opdracht. Deelnemers hebben daarin verkend wat de affordances van sociale media zijn, welke leerresultaten je er mee kunt behalen en waarom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter in het onderwijs: zestig voorbeelden (#in)

Een aantal van deze zestig didactische toepassingen van Twitter kun je ook (en wellicht nog beter) met andere technologieën realiseren. Je kunt bijvoorbeeld via een weblecture veel beter dan met Twitter een onderwijsbijeenkomst opnemen, en toegankelijk maken voor studenten die deze sessie hebben moeten missen. Ook vraag ik me af

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weer technologie trends voor 2012 (#in)

Begin november besteedde ik al aandacht aan technologie trends voor 2012. TechNewsWorld doet nu ook een duit in het zakje. Ik signaleer overlap, maar ook verschillen. Beide artikelen laten o.a. zien dat technologie steeds krachtiger, intelligenter en gebruikersvriendelijker wordt. Tegelijkertijd krijgen we te maken met complexe privacyvraagstukken. TechNewsWorld benadruktook onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer onderzoek naar effecten e-learning noodzakelijk voor innovatie (#in #elzrg11)

Ik heb vandaag een rake analyse van OECD-topman Dirk van Damme over de kennisprestaties in Nederland gelezen. Van Damme waarschuwt dat deze prestaties achterblijven, mede omdat wij een in ons zelf gekeerde samenleving geworden zijn. Er is sprake van traagheid en stilstand op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale media voor patient empowerment (#in #elzrg11)

De laatste workshop die ik tijdens het congres e-learning en sociale media in de zorg heb bijgewoond, ging over het gebruik van sociale media door het Maasstad Ziekenhuis. Sharon McIntosh van het Maasstad Ziekenhuis gaf eerst een korte algemene introductie op sociale media in de zorg. Patiënten gebruiken sociale media platforms

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder