Open educational resources en toegankelijkheid van het onderwijs (#in)

Een tweet van Willem van Valkenburg attendeerde mij op een bijdrage van Audrey Watters over open educational resources (OER) en ongelijkheid binnen het onderwijs. Eén van de argumenten om OER beschikbaar te stellen, is dat leermaterialen beschikbaar komen voor doelgroepen die normaliter geen toegang hebben tot kwalitatief hoogstaand onderwijs. In

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rhizomatic learning: een nieuw onderwijsmodel? (#in)

Hoewel David Cormier al in 2008 schreef over Rhizomatic education, heb ik op mijn webblog nog nooit aandacht besteed aan dit begrip. Zijn blog post Rhizomatic Learning – Why we teach? is hier aanleiding voor. Cormier bekritiseert hierin het bestaande onderwijssysteem, en stelt daar Rhizomatic Learning tegenover Is hierbij sprake

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MITx: nieuw initiatief online leren van MIT (#in)

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft gisteren een nieuw initiatief op het gebied van online leren gelanceerd, MITx. Dit is een nieuw online interactief leerplatform waarbinnen het MIT gratis online cursussen zal verzorgen. Het platform komt in het voorjaar van 2012 beschikbaar. De onderliggende technologie komt als open source

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De bekwaamheden van de toekomst (#in)

In Future Work Skills 2020 beschrijft het Institute for the Future de belangrijkste krachten die van invloed zijn op arbeid, en de gevolgen voor bekwaamheden van werknemers. De belangrijkste krachten zijn dan: Mensen worden steeds ouder. Zij zullen steeds langer moeten werken om pensioenen betaalbaar te houden. Verder heeft dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het nut van een course map voor leren (#in)

Leren gevorderde lerenden beter als zij tijdens online leren de structuur van de cursus via een zogenaamde course map permanent in beeld hebben? Nee, zo blijkt uit recent onderzoek van Stape en Gardner. Zij hebben daarom het volgende advies voor ontwerpers van e-learning: Since we found no significant difference, what

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De drie belangrijke gevolgen van ICT voor leren (#in)

In de laatste editie van het Tijdschrift OnderwijsInnovatie staat een artikel van Rob Martens over ICT als sleutel tot beter onderwijs. Martens schrijft hierin dat technologie goedkoper, robuuster, gebruikersvriendelijker en alomtegenwoordig is. Lerenden hebben binnen enkele jaren "alle informatie van de wereld permanent ter beschikking, multimediaal, locatie- en persoonsspecifiek" (p.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Netwerk-denken vs hiërarchisch denken (#in)

Mooie blogpost van Harold Jarche over het verschil tussen netwerk-denken en hiërarchisch denken. Vrij vertaald komt het op het volgende neer. Het is belangrijker dat je aanpast aan veranderende omstandigheden, en dat je plooibaar bent, dan dat je verantwoording kunt afleggen over je werkwijze. De resultaten doen er uiteindelijk toe,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Artikel Innovatieve leeractiviteiten binnen OpenU

Onderstaand artikel is de tweede bijdrage die ik over OpenU (het project van de Open Universiteit waar ik projectleider van ben) heb geschreven. Het artikel is gisteren verschenen in Onderwijsinnovatie, december 2011. Innovatieve leeractiviteiten binnen OpenU Wilfred Rubens De auteur is projectleider OpenU en verbonden aan het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder