Trendstudie pleit voor transformatie van onderwijs en opleidingen (#in)

Binnen de Europese Unie bestaat het besef dat onderwijs en opleidingen fundamenteel moeten veranderen om bij te kunnen dragen aan het competitieve karakter van de EU. De Europese Commissie laat daarom al vele jaren projecten en studies uitvoeren naar de transformatie van de wijze waarop wij leren. Zo'n studie is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikiwijs in de praktijk (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. Gelieve ook daar te reageren. Het groene onderwijs is een aparte loot aan de onderwijsstam. Zij hebben veel opleidingen (van vmbo tot en met universitair), met kleine groepen en vanuit commercieel oogpunt oninteressant voor uitgevers. De Netwerk Open Hogeschool Informatica

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote Hans Aarsman (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. Gelieve ook daar te reageren. Een keynote live verslaan, maar om 14 uur aansluitend zelf een presentatie op de zevende verdieping moeten verzorgen. We gaan een poging wagen… Hans Aarsman is fotojournalist en columnist. En zelf 24/7 connected. Zijn lijfspreuk:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren van de toekomst (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Gelieve ook daar te reageren. Kun je met behulp van ICT onderwijs flexibeler maken en de kwaliteit verbeteren? Deze vraag stond centraal in een sessie over Leren van de toekomst. Het Ichtus-college uit Kampen wil meer flexibel onderwijs uitvoeren, waarbij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opkomende technologieën en hun waarde voor het onderwijs (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Gelieve ook daar te reageren. De sessie 'Technologies to watch' was een grote verrassing voor mij. Stephanie Ottenheijm van Kennisnet ging namelijk in op een publicatie waar ik zelf aan mee heb geschreven! Wat zijn nu de belangrijkste technologische ontwikkelingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie volksfilosofische reflecties op onderwijs en ICT (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. . Gelieve ook daar te reageren. Bas Haring, volksfilosoof, mocht de eerste dag van Dé Onderwijsdagen met een humorvolle keynote afsluiten. Hij beloofde al ballonnetjes loslatend te reflecteren op onderwijs en ICT. Zijn keynote bestond vooral uit anekdotes. Leuk om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale leerlijn voor docenten (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011.  Ondanks dat het Nova College de randvoorwaarden op het gebied van ICT redelijk goed voor elkaar heeft, blijft het didactisch gebruik van technologie in het onderwijs daarbij achter. Een digitale leerlijn voor docenten in Wikiwijs moet nu soelaas bieden. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder