Deelname online onderwijs in VS weer gegroeid (#in)

Het Sloan Consortium heeft weer een nieuw rapport uitgegeven over de stand van zaken met betrekking tot online leren in het Amerikaanse (hoger) onderwijs: Going the Distance: Online Education in the United States, 2011 (het rapport is in meerdere formaten te downloaden). De onderzoekers constateren, net als verleden jaar, een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chat streams boeien en binden deelnemers bij live events (#in)

Nancy White benadrukt in Why chat streams are critical to live events het belang van chat tijdens synchrone online leeractiviteiten (zoals webinars): Providing and/or encouraging text based peer to peer and peer to the world interactions creates opportunities to engage those who would otherwise tune out. In deze blog post

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek bevindingen bij het kiezen en implementeren van een ELO (#in)

Ik kreeg gisteren een mail van het Nederlands Netwerk voor Open- en Afstandsleren (NNOAL) over het project VLEs4VET: een Europees project rond implementaties van elektronische leeromgevingen. Dit project is onlangs beëindigd. Er is kwantitatief onderzoek verricht naar de bevindingen bij het kiezen en implementeren van een ELO voor (beroeps)onderwijs in diverse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Flipped classroom en activerende didactiek (#in)

Technology offers the opportunity to break up the traditional lesson structure and to shift learning opportunities in both space and time. Aldus Andrew Stevenson in het artikel Technology brings the classroom back home in role reversal dat is gewijd aan de "flipped classroom". In dit artikel beschrijft Stevenson dat technologie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online masterclass leefstijl en schoolprestaties (#in #CELSTEC)

Op donderdagmiddag 24 november 2011 vindt de vierde OpenU Masterclass plaats. Deze keer is de online masterclass gewijd aan de relatie tussen leefstijl en leren. Welke omgevingsfactoren hebben nu invloed op de schoolprestatie? En is dit echt onomstotelijk bewezen? En wat kan ik, als docent, ouder of leerling, met deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer weet je dat jouw onderwijs niet meer van deze tijd is? (#in)

De blog post 17 Signs Your Classroom is Behind the Times kun je beschouwen als een checklist voor docenten (met een knipoog). Waaraan herkennen docenten dat hun onderwijs niet meer van deze tijd is? Volgens de auteur aan zeventien tekens. Bijvoorbeeld als lerenden hun huiswerk op papier inleveren, en niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gemengde gevoelens bij online leren binnen het reguliere onderwijs (#in)

My Teacher Is an App gaat over een ontwikkeling die we in ons land dankzij beperkende wetgeving  niet  snel zullen tegenkomen (sommige projecten uitgezonderd): de opkomst van volledig online onderwijs dat jongeren vanuit huis in eigen tijd en tempo volgen. Maar liefst dertig Amerikaanse staten stellen jongeren in staat om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennisabonnement helpt je bij te blijven op het gebied van onderwijs- en leerwetenschappen (#in #celstec)

Sinds 1 maart j.l werk ik als projectleider OpenU, bij de Open Universiteit. Met OpenU willen wij professionals ondersteunen om een leven lang te leren. We realiseren ons dat je je daarbij niet kunt beperken tot cursussen en (verkorte) opleidingen als leeractiviteiten. Daarom hebben we recent het Kennisabonnement Onderwijs- en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder