De drie belangrijke gevolgen van ICT voor leren (#in)

In de laatste editie van het Tijdschrift OnderwijsInnovatie staat een artikel van Rob Martens over ICT als sleutel tot beter onderwijs. Martens schrijft hierin dat technologie goedkoper, robuuster, gebruikersvriendelijker en alomtegenwoordig is. Lerenden hebben binnen enkele jaren "alle informatie van de wereld permanent ter beschikking, multimediaal, locatie- en persoonsspecifiek" (p.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Netwerk-denken vs hiërarchisch denken (#in)

Mooie blogpost van Harold Jarche over het verschil tussen netwerk-denken en hiërarchisch denken. Vrij vertaald komt het op het volgende neer. Het is belangrijker dat je aanpast aan veranderende omstandigheden, en dat je plooibaar bent, dan dat je verantwoording kunt afleggen over je werkwijze. De resultaten doen er uiteindelijk toe,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Artikel Innovatieve leeractiviteiten binnen OpenU

Onderstaand artikel is de tweede bijdrage die ik over OpenU (het project van de Open Universiteit waar ik projectleider van ben) heb geschreven. Het artikel is gisteren verschenen in Onderwijsinnovatie, december 2011. Innovatieve leeractiviteiten binnen OpenU Wilfred Rubens De auteur is projectleider OpenU en verbonden aan het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke innovaties op het gebied van leren kun je NIET realiseren zonder ICT? (#in)

Overcoming Resistance to Digital Pedagogy gaat in op wat digitale didactiek is, wat de meerwaarde ervan is (realiseren van gepersonaliseerd leren, wat goed is voor de kennissamenleving), waarom er verzet tegen is, en wat je kunt doen om weerstanden tegen digitale didactiek te overwinnen. Ik vind (behalve de video van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De affordances van sociale media voor leren (#in #elzrg11)

Verleden week donderdag heb ik tijdens het congres e-Learning in de Zorg een workshop verzorgd over sociale media en leren. Ik zou nog terugkomen op de uitwerking van de opdracht. Deelnemers hebben daarin verkend wat de affordances van sociale media zijn, welke leerresultaten je er mee kunt behalen en waarom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twitter in het onderwijs: zestig voorbeelden (#in)

Een aantal van deze zestig didactische toepassingen van Twitter kun je ook (en wellicht nog beter) met andere technologieën realiseren. Je kunt bijvoorbeeld via een weblecture veel beter dan met Twitter een onderwijsbijeenkomst opnemen, en toegankelijk maken voor studenten die deze sessie hebben moeten missen. Ook vraag ik me af

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weer technologie trends voor 2012 (#in)

Begin november besteedde ik al aandacht aan technologie trends voor 2012. TechNewsWorld doet nu ook een duit in het zakje. Ik signaleer overlap, maar ook verschillen. Beide artikelen laten o.a. zien dat technologie steeds krachtiger, intelligenter en gebruikersvriendelijker wordt. Tegelijkertijd krijgen we te maken met complexe privacyvraagstukken. TechNewsWorld benadruktook onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer onderzoek naar effecten e-learning noodzakelijk voor innovatie (#in #elzrg11)

Ik heb vandaag een rake analyse van OECD-topman Dirk van Damme over de kennisprestaties in Nederland gelezen. Van Damme waarschuwt dat deze prestaties achterblijven, mede omdat wij een in ons zelf gekeerde samenleving geworden zijn. Er is sprake van traagheid en stilstand op het gebied van onderwijs, onderzoek en innovatie. Op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder