De waarde van pilots

Pilots worden vaak uitgevoerd om vernieuwingen uit te proberen. De blogpost Running Pilots stelt zinnige kritische vragen bij dit fenomeen. Volgens mij wordt de zinvolheid van pilots door vier factoren beïnvloed. Auteur James Clay benadrukt in Running Pilots dat de context de zinvolheid van pilots beïnvloed. De context (bijvoorbeeld de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenU online masterclass over gebruik mobiele technologie in het onderwijs

Van 16 tot en met 22 januari 2012 vindt de door de Open Universiteit georganiseerde online masterclass ‘Hoe gebruik je mobiele technologie in het onderwijs?’ plaats. Prof. dr. Marcus Specht, universitair hoofddocent bij CELSTEC, een onderzoeksinstituut van de Open Universiteit, en expert op het gebied van mobiel leren, verzorgt de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studiekeuzegesprekken veel belovend om studieuitval te voorkomen (#in)

Studiekeuzegesprekken lijken meer effect te hebben op het positief beïnvloeden van de studievoortgang dan op het beïnvloeden van de studieuitval. Het is echter nog niet mogelijk hierover een harde uitspraak te doen. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport “Studiekeuzegesprekken: op zoek naar maatwerk” van het Kohnstamm Instituut, dat vandaag wordt gepubliceerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen van een student met een Stanford MOOC (#in)

De Stanford University heeft onlangs uitgebreid de pers gehad met hun daadwerkelijk massaal bezochte open informatica-cursussen, onder meer op het gebied van artificiële intelligentie. De blog post Stanford Free Classes – A review from a Stanford Student beschrijft de kritische ervaringen van één deelnemende student aan zo’n MOOC. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT in het onderwijs: tel ook je zegeningen (#in)

Beleidmakers en schoolleiders die zich de mislukkingen van ICT-initiatieven om het onderwijs te verbeteren niet herinneren, vormen de belangrijkste barrière voor de invoering van ICT in het onderwijs. Deskundige en professionele docenten die de toegevoegde waarde van technologie voor leren inzien, vormen één van de grootste kansen voor een succesvolle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12)

Na de eerste, negatieve, ervaringen met volledig online leren werd zo’n twaalf jaar geleden voor het eerst gepleit voor een mix van online en ‘face to face’-leren: blended learning. Inmiddels heeft blended learning, mede als gevolg technologische innovaties en veranderende opvattingen over leren, ook een gedaanteverandering ondergaan. Kunnen we spreken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder