E-learning sterk in opkomst in Arabische wereld (#in #oeb11)

Een van de eerste zaken die mij bij de Online Educa Berlijn is opgevallen, is de sterke opkomst van e-learning in de Arabische wereld. Zo werd vandaag de stand van het National Center for e-Learning and Distance Learning in Saoedi-Arabië door hun ambassadeur geopend. Dit centrum heeft een eigen leermanagement

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Naar de Online Educa (#in #oeb11)

Vanochtend, over zo'n half uur,  vertrek ik naar Berlijn, waar morgenvroeg de Online Educa Berlin van start zal gaan. Eén van de grootste en meest internationale e-learningcongressen ter wereld (vandaag starten pre-conferences). Verleden jaar heb ik hier door trieste familieomstandigheden niet aan deel kunnen nemen. Ik ben dan ook benieuwd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Consciëntieusheid en intrinsieke motivatie belangrijk voor studieprestaties  en competenties voor werksucces (#in)

Gisteren is door diverse media (waaronder Science Guide) aandacht besteedt aan de dissertatie Determinants of success: a longitudinal study in higher  professional education van Rutger Kappe, waarop deze vandaag is gepromoveerd. Kappe doet hier in verslag van zijn onderzoek naar de studentkenmerken in relatie tot het succesvol afronden van een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie op businessmodellen Open Educational Resources (#in #SA_OER)

Vrijdag j.l heb ik een SURF Academy-seminar over businessmodellen voor Open Educational Resources bijgewoond. In twee blog posts heb ik hier verslag van gedaan (hier en hier). In deze bijdrage wil ik er in het algemeen op reflecteren. De meeste Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs staan nog aan het begin

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Talent analytics (#in)

Learning analytics zijn binnen technology enhanced learning een heuse trend. Dat deze ontwikkeling deel uit maakt van een groter geheel laat het Harvard Business Review-webinar Competing on Talent Analytics zien. Talent Analytics makes use of data about your employees to find new insights that links people decisions to organizational performance.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Worden onderwijshervormingen wel effectief aangepakt? (#in)

In de Verenigde Staten wordt al enkele jaren gepoogd de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door meer standaardisering van curricula, meer gestandaardiseerde testen en door het bestraffen van scholen die naar verhouding onderpresteren. Ook in ons land zie je de tendens naar meer standaardisering terug in het onderwijsbeleid. Volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessmodellen voor Open Educational Resources deel 2  (#in #SA_OER)

Vandaag heb ik een seminar van de SURF Academy over businessmodellen voor Open Educational Resources (OER) bezocht. Dit is de tweede blogpost over dit seminar. Hierin staan met name praktijkcases centraal. Ellen Kuipers van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen gaf aan dat OER bij de HAN nog in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Businessmodellen voor Open Educational Resources (#in #SA_OER)

Vandaag heb ik een seminar van de SURF Academy over businessmodellen voor Open Educational Resources (OER) bezocht. Onder leiding van dagvoorzitter Frans Leijnse hebben we ons gebogen over  kosten en opbrengsten van OER. In twee blogposts wil ik hier verslag van doen. Theo Huibers (o.a. lector en hoogleraar) ging in op de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder