E-learning steeds populairder in automobielindustrie (#in #oeb11)

Dankzij mijn perskaart krijg ik tijdens de Online Educa Berlijn ook persberichten toegespeeld. Vaak hebben die betrekking op lanceringen van nieuwe producten. Vanochtend trof ik een persbericht van Towards Maturity aan over een studie waaruit de ontwikkeling van e-learning in de automobielindustrie blijkt. Ondanks de recessie zet e-learning daar overduidelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

What tool, which media (#in #oeb11)

Ik mocht de workshop 'What tool, which media' op dag twee van de Online Educa Berlijn voorzitten. Joanna Kalalathi is ingegaan op communicatietools binnen gedistribueerde netwerken. Deze tools zijn noodzakelijk om samenwerken op afstand te faciliteren. Opvallend dat sommige tools communicatie positief beïnvloeden, andere tools negatief. Qaiku is bijvoorbeeld moeilijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Evolving a learning culture (#in #oeb11)

In de plenaire sessie van dag twee van de Online Educa Berlijn stond de ontwikkeling van een leercultuur centraal. Volgens voorzitter en OU CvB-lid Cees Brouwer beïnvloedt het feit dat studenten zelf mobiele technologie meenemen de leercultuur binnen scholen. Ruth Martinez benadrukte dat verandering de enige constante in het leven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa debat: zorgen over effecten technologie op persoonlijke vrijheid (#in #oeb11)

De laatste jaren vormt het Online Educa debat de afsluiting van de eerste dag van de Online Educa Berlijn. Dit jaar stond het onderwerp centraal dat we ons zorgen moeten maken over de effecten van technologische ontwikkelingen op persoonlijke vrijheid, en of dit serieuze consequenties zou moeten hebben voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creatieve leeromgevingen en learning design (#in #oeb11)

Workshop drie van dag 1 van de Online Educa Berlin, die ik heb bijgewoond, ging over creative classrooms en learning design. ‘Creative classrooms’ is een nieuw initiatief van de Europese commissie, binnen het lifelong learning programma. Dit programma moet er toe bijdragen dat ICT op een vernieuwende manier, versneld, binnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open Learning: Reusable Learning (#in #oeb11)

Hoe kun je content delen en hergebruiken? Deze vraag stond centraal tijdens deze tweede workshop van de Online Educa Berlijn. Na een introductie door de voorzitter (die o.a. een kort internationaal overzicht gaf van diverse projecten) ging Alejandro Armellini van de universiteit van Leicester in op het ontwerpen van content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web 2.0 in het onderwijs (#in #oeb11)

In de eerste workshopronde heb ik een sessie bezocht over web 2.0 in het onderwijs. Deze verzameling van technologieën maakt meer interactief en participatief leren mogelijk. Het gaat om “The people formerly known as the audience”, zoals één van de sprekers het uitdrukte. In deze sessie kwamen voorbeelden van projecten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Entrepreneurial learning heeft de toekomst (#in #oeb11)

De Online Educa Berlijn begon traditioneel te laat. Na het uitgebreide welkomstwoord van de dagvoorzitter mocht Neelie Kroes de eerste inhoudelijke bijdrage leveren. Zij is verantwoordelijk voor de digitale agenda van de Europese Commissie. Zij illustreerde dat delen de beste voorwaarde voor competitie is geworden. Dat is een volstrekt nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder