De stand van zaken rond learning analytics #celstec

Learning analytics is een belangrijke trend binnen het onderwijs. Waar komt deze ontwikkeling eigenlijk vandaan? Hoe is de focus van learning analytics de afgelopen jaren veranderd? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen die de agenda voor onderzoek en innovatie bepalen? Op deze vragen gaat het paper The State of Learning Analytics

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectief en stimulerend vergaderen kan #cviov

Vergaderingen zijn vaak energieslurpend, en niet stimulerend. Josee Bours (Koning Willem 1 College) wilde daarom de vergadercultuur te verbeteren. De Rondspraak methodiek is daar een middel van. Deze methodiek is ontwikkeld door Bas Rosenbrand van Rondspraak.nl. Hij heeft onderzoek gedaan naar wat maakt of mensen met meer of minder energie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De ELO kan in de prullenbak, of… #cviov

Elektronische leeromgevingen (ELO) zijn vaak te beperkt en gesloten om alle leer- en werkprocessen binnen een MBO-instelling te faciliteren. Anderzijds hebben docenten en lerenden vaak eenvoudige wensen, terwijl ELO’s leerfunctionaliteiten bevatten die niet worden gebruikt. Portalsoftware is veel geschikter voor het ondersteunen van relevante leer- en werkprocessen, onder meer doordat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ministekken met de onderwijscatalogus #cviov

Aangezien ik bijgepraat wilde worden over de onderwijscatalogus, heb ik hierover tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT een sessie van ROC De Leijgraaf gevolgd. Zo’n onderwijscatalogus kan onder meer het onderwijs transparanter maken. Maar zover is men nog niet. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT #cviov

Van 11.40 tot 12.40 uur heb ik tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT zelf een sessie verzorgd over Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT . Volgens mij kan professionalisering van docenten beter. In deze sessie heb ik met de aanwezigen verkend hoe je met behulp van nieuwe technologie leren van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek bij integraal onderwijs vernieuwen leest als Peyton Place #cviov

Wat is de rol van onderzoek bij onderwijsontwikkeling? Dat was één van de onderwerpen van de sessie van ROC De Leijgraaf tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT. Rapportages lezen als een “Peyton Place” van de eigen organisatie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over het nut van een crisis en de waarde van een veilige chaos #cviov

Vandaag is Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT van start gegaan. Trendwatcher Adjiedj Bakas schetste een aantal vernieuwingen en uitdagingen als gevolg van de ontwikkeling en invoering van ICT. Alex Peltekian pleitte onder meer voor ‘onschuldige fraude’ binnen het onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder