Wat we weten over leren, is onjuist

Volgens hoogleraar Psychologie Robert Bjork blijken veel aannames over leren niet juist te zijn. In het artikel Everything You Thought You Knew About Learning Is Wrong doet hij een aantal krasse uitspraken. Het wachten is op de volgende wetenschapper die Bjork’s uitspraken weerlegt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gestandaardiseerde testen passen niet bij bekwaamheden van de 21ste eeuw

Voor de bekwaamheden van de 21ste eeuw zijn andere manieren van beoordelen nodig, dan het afnemen van gestandaardiseerde testen. Dat stelt Maggie Hos McGrane. Er moet immers een relatie zijn tussen te behalen leerdoelen en de wijze waarop je deze doelen toetst. Vind je belangrijk dat lerenden kritisch leren denken,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie tips om technologie in het onderwijs in te bedden

Wat zijn de drie belangrijkste tips voor scholen om ICT op een zinvolle manier binnen het onderwijs te integreren? Naar aanleiding van Digital Learning Day ontfutselt Laura McMullen er drie aan Bob Wise en Sarah Hall: Ontwikkel een veelomvattende strategie, waarbij docenten ook betrokken worden, en die rekening houdt met drie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenU masterclasses via iTunesU

iTunesU is een initiatief van Apple dat onderwijsinstellingen in staat stelt om digitale materialen te verspreiden via de iTunes Store. Half januari is zelfs een aparte iTunesU-app verschenen, waarmee gebruikers digitale materialen via hun iPad en iPhone kunnen gebruiken. De Open Universiteit Nederland publiceert al langer digitaal materiaal via iTunesU. Je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kenmerken van de Finse onderwijssuccesformule

Er is veel aandacht aan het succes van het Finse onderwijsmodel. Onderstaande video gaat in op de individuele benadering van Finse leerlingen. Enkele kenmerken zijn: Vroeg diagnostiseren van ‘speciale’ leerbehoeften. Vroeg interveniëren, extra hulp bieden binnen het reguliere onderwijs. Individuele aandacht voor leerlingen. Een speciaal welzijnsteam waar leerlingen met speciale

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen met de implementatie van e-learning

Dinsdag j.l. heb ik in het kader van de post-hbo opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie. Ter voorbereiding heb ik  de cursisten gevraagd een digitaal verhaal te maken. De resultaten hiervan zijn gebruikt tijdens de avond. Ik heb eerst een korte introductie gegeven over plateauplanning als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De elektronische leeromgeving in 2015/2016

Hoe ziet de elektronische leeromgeving eruit in het schooljaar 2015/2016? Die vraag stelde Louis Hilgers onlangs aan mij, en aan een aantal andere betrokkenen. Het resultaat is het artikel Hoe ziet de elo eruit in het schooljaar 2015/2016?, dat gisteren op Kennisnet is verschenen. Mijn oorspronkelijke bijdrage was veel uitgebreider.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder