Blended learning 2.0: sterft gij oude vormen en gedachten (#in #ELE12)

Na de eerste, negatieve, ervaringen met volledig online leren werd zo’n twaalf jaar geleden voor het eerst gepleit voor een mix van online en ‘face to face’-leren: blended learning. Inmiddels heeft blended learning, mede als gevolg technologische innovaties en veranderende opvattingen over leren, ook een gedaanteverandering ondergaan. Kunnen we spreken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de noodzaak van onderwijsvernieuwingen (#in)

Rond de jaarwisseling zijn weer diverse discussies ontstaan over onderwijsvernieuwingen. Willem Karssenberg geeft hier een goede, verbindende, samenvatting van. Behalve een dikwijls van weinig respect getuigende toonzetting, valt mij een aantal dingen daarbij op: we houden onvoldoende rekening met redenen van weerstanden, en we hebben onvoldoende oog voor de echte

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De overeenkomsten tussen corporate learning en onderwijs op het gebied van e-learning (#in)

‘Need for Speed’ Is Driving the Next Generation of E-learning behandelt in vogelvlucht (en op een wat schreewerige manier) de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van corporate e-learning. Ondersteuning op de werkplek is daarbij belangrijker dan initieel opleiden. Bij blijven op het gebied van elkaar opvolgende innovaties blijkt een belangrijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in)

Enkele weken geleden hield sir Ken Robinson via video een korte toespraak tijdens de TEDx London. Robinson pleitte hierin voor een meer holistische benadering van onderwijs, voor een balans tussen kunst en wetenschap. Volgens hem moeten principes van onderwijsvernieuwingen niet beperkt blijven tot ‘alternatief onderwijs’, maar moeten zij mainstream worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het connectivisme als nieuwe leertheorie? (#in)

In Looking at Connectivism as a New Learning Theory legt Justin Marquis via woord en beeld heel begrijpelijk uit wat ‘connectivisme’ is. Hij benadrukt dat connectivisme in feite een variant is van (sociaal) constructivisme. Connectivisme voegt echter nog wat toe aan de principes van deze opvattingen over leren. Connectivism incorporates

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder