Empathie maakt het verschil tussen goed en slecht onderwijs

Een paar dagen geleden besteedde ik aandacht aan het pleidooi van Michael Wesch voor inspiratie, nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht. De band tussen lerende en docent is volgens Wesch belangrijker voor goed onderwijs dan didactiek. In Why Good Classes Fail ligt hij dit verder toe, en benadrukt hij het belang van ware empathie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenU masterclass Hoe leer je in en met netwerken?

Hoe kun je netwerkleren positioneren in het gehele landschap van vormen van leren en opleiden? Voor welke doelgroepen is netwerkleren bij uitstek geschikt? Op welke manieren kan netwerkleren ondersteund worden? Deze, en andere, vragen staan centraal in de komende OpenU online masterclass die van 7 tot en met 14 maart

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maak een webinar meer interactief

Een webinar of virtual classroom kan een mooie vorm van e-learning zijn. Deelnemers vinden deze vorm van leren vaak persoonlijker dan a synchrone vormen van leren, en de docent kan sneller en effectiever reageren. Toch is een webinar vaak eenrichtingsverkeer: de docent zendt, de lerenden consumeren. Darlene Christopher geeft daarom

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doet didactiek er eigenlijk niet toe?

Hoogleraar Michael Wesch maakte enkele jaren geleden furore met zijn YouTube-films en keynotes waarin hij illustreerde hoe zeer technologie is doorgedrongen in het leven van jongeren. Wesch pleitte voor andere manieren van leren, waarbij sociale media gebruikt zouden moeten worden om jongeren actiever te betrekken bij het onderwijs. Volgens The

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe sociale media binnen het Amerikaanse hoger onderwijs worden gebruikt?

Faculty Focus heeft verleden jaar onderzocht hoe Facebook, Twitter en LinkedIn binnen het Amerikaanse hoger onderwijs door het personeel wordt gebruikt. Ook hebben de onderzoekers gekeken hoe laptops en smartphones worden gebruikt. Gebruikt men sociale media intensief? Ook binnen het onderwijs? This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder