De rol van Twitter bij professionalisering via een persoonlijk leernetwerk

Sociale media, en speciaal Twitter, spelen vandaag de dag een belangrijke rol bij het ontwikkelen, onderhouden en gebruiken van een persoonlijk leernetwerk. Je wordt je bewust van ideeën en mogelijkheden die eerst onontgonnen gebied voor jou waren. Het cureren van informatie is daarbij een essentiële bekwaamheid. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie online paperpresentatie Leren in en met netwerken

Hoe kun je sociaal kapitaal binnen netwerken bevorderen? Wat zijn belangrijke pilaren van sociaal kapitaal in netwerken? Hoe belangrijk is dialoog voor een persoonlijk leernetwerk? Kun je het bouwen, onderhouden en activeren van een persoonlijk leernetwerk ondersteunen? Deze vragen kwamen onder meer aan bod in twee online paperpresentaties over leren

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Combineer kritisch denken met empathie, begrip en feedback

Kritisch denken is een belangrijke bekwaamheid in de huidige netwerksamenleving, waarin wij worden overspoeld met informatie. De wijze waarop kritisch denken wordt geleerd is volgens Michael S. Roth erg eenzijdig. Hij geeft richting aan een alternatief, dat ook gevolgen heeft voor leren. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media #ncosm

Op 31 mei 2012 vindt in Diemen het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media plaats. Dit congres is volledig gericht op sociale media en hoger onderwijs. Er is zowel aandacht voor sociale media in de onderwijspraktijk als aan aspecten rond ‘Marketing, Communicatie en Reputatiemanagement’. Het spoor ‘Wegwijs in één dag’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De grijs gedraaide plaat van Jay Cross

Jay Cross zet in Learning Without Training leren binnen ’traditionele’ organisaties en leren binnen ‘social business’ tegen over elkaar. Hoewel ik het waardevol vind om aandacht te vragen voor andere manieren van leren, dan de sterk docent-gecentreerde cursus of training, is nogal wat aan te merken op Cross’ indeling. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder