Horizon-rapport 2012 signaleert paradigma-shift binnen onderwijs

De publicatie van het Horizon-rapport rond deze tijd is langszamerhand een standaard terugkerend fenomeen aan het worden. Opvallend is dat de samenstellers dit jaar een duidelijke ‘paradigma-shift’ in het onderwijs signaleren. De verslechterde economische situatie dwingt het onderwijs daartoe. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nog steeds groei in de versnipperde markt van leermanagement systemen

Als je ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen wilt volgen, dan is Josh Bersin een zinvolle bron. Deze week illustreert hij wederom dat de markt van leermanagement systemen nog steeds groeit. Wat valt mij op in zijn analyse? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat we weten over leren, is onjuist

Volgens hoogleraar Psychologie Robert Bjork blijken veel aannames over leren niet juist te zijn. In het artikel Everything You Thought You Knew About Learning Is Wrong doet hij een aantal krasse uitspraken. Het wachten is op de volgende wetenschapper die Bjork’s uitspraken weerlegt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gestandaardiseerde testen passen niet bij bekwaamheden van de 21ste eeuw

Voor de bekwaamheden van de 21ste eeuw zijn andere manieren van beoordelen nodig, dan het afnemen van gestandaardiseerde testen. Dat stelt Maggie Hos McGrane. Er moet immers een relatie zijn tussen te behalen leerdoelen en de wijze waarop je deze doelen toetst. Vind je belangrijk dat lerenden kritisch leren denken,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder