Mijn videopresentatie in het kader van de Open Education Week #openeducationwk

In de week van 5 tot 10 maart 2012 wordt voor de eerste maal de Open Education Week georganiseerd. Tijdens deze week besteedt het hoger onderwijs wereldwijd aandacht aan de vraag hoe open education het onderwijs kan bevorderen, verbeteren en toegankelijker maken. In het kader van deze week heb ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactische gevolgen van mobiele technologie

Mobile learning is meer dan de combinatie van mobiele technologie en ’traditioneel’ leren. Mobiele technologie biedt namelijk kansen voor andere vormen van leren. We moeten wel leeractiviteiten op een andere manier vormgeven willen we de kansen van mobiele technologie voor leren optimaal benutten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaan kinderen ècht niet meer bewegen dankzij de Wii?

Kinderen niet beweeglijker dankzij Wii-games. Aldus De Volkskrant van vanochtend. De krant baseert zich op onderzoek waaruit zou blijken dat kinderen die de Wii gebruiken om te gamen, niet meer gaan bewegen dan kinderen die ‘zittend’ gamen. Ik heb mijn twijfels. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kenmerken van de global education reform movement

Sinds de jaren tachtig is er volgens Pasi Sahlberg sprake van een global education reform movement (GERM). In verschillende landen, ook ons land, heeft deze beweging veel weerklank gevonden in het nationale onderwijsbeleid. In deze blog post bespreekt Sahlberg de kenmerken van deze beweging, en geeft hij aan waarom Finland

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online video laat zien wat lerenden kennen en kunnen

Wiskunde-docent Vito Ferrante gebruikte YouTube om wiskundeproblemen aan lerenden uit te leggen. Nu laat hij lerenden zelf video’s maken waarin zij illustreren hoe goed zij concepten beheersen en vraagstukken kunnen oplossen. Een krachtig voorbeeld van activerende didactiek met behulp van ICT, als je het mij vraagt. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Alternatieve manieren van belonen die motiveren om te leren

Volgens Richard Curwin werken de traditionele manieren van belonen (‘de wortel’) niet bij het motiveren van leren en gedragsverandering. In How to Motivate Learning: Alternatives to Rewards licht hij de drie belangrijkste alternatieve manieren toe. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder