De ELO kan in de prullenbak, of… #cviov

Elektronische leeromgevingen (ELO) zijn vaak te beperkt en gesloten om alle leer- en werkprocessen binnen een MBO-instelling te faciliteren. Anderzijds hebben docenten en lerenden vaak eenvoudige wensen, terwijl ELO’s leerfunctionaliteiten bevatten die niet worden gebruikt. Portalsoftware is veel geschikter voor het ondersteunen van relevante leer- en werkprocessen, onder meer doordat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ministekken met de onderwijscatalogus #cviov

Aangezien ik bijgepraat wilde worden over de onderwijscatalogus, heb ik hierover tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT een sessie van ROC De Leijgraaf gevolgd. Zo’n onderwijscatalogus kan onder meer het onderwijs transparanter maken. Maar zover is men nog niet. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT #cviov

Van 11.40 tot 12.40 uur heb ik tijdens Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT zelf een sessie verzorgd over Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT . Volgens mij kan professionalisering van docenten beter. In deze sessie heb ik met de aanwezigen verkend hoe je met behulp van nieuwe technologie leren van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek bij integraal onderwijs vernieuwen leest als Peyton Place #cviov

Wat is de rol van onderzoek bij onderwijsontwikkeling? Dat was één van de onderwerpen van de sessie van ROC De Leijgraaf tijdens de conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT. Rapportages lezen als een “Peyton Place” van de eigen organisatie. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over het nut van een crisis en de waarde van een veilige chaos #cviov

Vandaag is Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT van start gegaan. Trendwatcher Adjiedj Bakas schetste een aantal vernieuwingen en uitdagingen als gevolg van de ontwikkeling en invoering van ICT. Alex Peltekian pleitte onder meer voor ‘onschuldige fraude’ binnen het onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Projecteren vanaf mobiele apparaten kan bijdragen tot actief leren

Nieuwe technologieën stellen ons in staat projectiesystemen te verbinden met mobiele apparaten zoals tablet PC’s en smartphones. Volgens 7 Things You Should Know About™ Projecting from Mobile Devices zal deze ontwikkeling het karakter van interacties binnen de klas veranderen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder