Over het doorbreken van patronen als gevolg van virtuele veranderaars #ele12

Na het openingswoord is Theo Rinsema (@theorinsema) van Microsoft ingegaan op veranderingen binnen Microsoft Nederland en het ‘nieuwe leren’. Is e-learning wel relevant? Het gaat immers over leren, over altijd leren. Rinsema benadrukte de noodzaak van een leven lang leren, als gevolg van toegenomen maatschappelijke veranderingen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Educatief ontwerpen met ICT

Vanavond verzorg ik een interactief gastcollege over het gebruik van ICT binnen het onderwijs. Doelgroep zijn studenten van de Masteropleiding Leren en Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Deze studenten zijn werkzaam als docent, en moeten een educatief ontwerp maken voor hun eigen school of opleiding. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

UnCollege beweging als belangrijke trend op het gebied van educatieve technologie

Het gebruik van slimme mobiele apparaten, learning analytics (gekoppeld aan ‘Big Data‘) en het de toegankelijkheid van vrij beschikbare en te hergebruiken digitale leermaterialen. Dat zijn drie bekende trends op het gebied van ICT en leren. Maar wat dacht je van de ‘UnCollege‘ beweging? This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verandert mobiele technologie op zich de manier waarop wij leren en doceren?

Het gebruik van mobiele technologie is sterk in opmars, ook binnen het onderwijs. Mobiele technologie heeft veel potentie voor een activerende didactiek, waarbij lerenden zelf ook creëren. Daar zit zelfs de toegevoegde waarde van mobiele technologie. Dat illustreert Tina Barseghian in Amidst a Mobile Revolution in Schools, Will Old Teaching

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwrichting van onderwijs van binnen uit

De toenemende erkenning van leren buiten de setting van de onderwijsinstelling leidt tot ontwrichting van het onderwijs. Het onderwijs zal zich daardoor opnieuw moeten uitvinden, net als bedrijven als Nokia dat moeten doen om te kunnen overleven. Randy Bass probeert deze ontwikkeling voor het onderwijs te duiden. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie eenvoudige tips die creativiteit bevorderen

Volgens een recent onderzoek onder CEO’s uit 60 landen is creativiteit de belangrijkste bekwaamheid in dit tijdperk. Het onderwijs richt zich nog onvoldoende op het bevorderen van creativiteit. Volgens Anne Kreamer kunnen we creativiteit echter ook op een andere manier ontwikkelen. En wel op een hele eenvoudige manier. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder