Wat is belangrijk bij begeleiding van online leren? #eadl

Persoonlijke, motiverende, communicatie met een online begeleider is erg belangrijk voor lerenden om bij e-learning ‘bij de les’ te blijven. Belangrijker dan communicatie met collega-lerenden. Belangrijk is ook dat lerenden beschikken over een planningssysteem, en dat zij binnen korte tijd feedback van een begeleider krijgen. Dat blijkt uit ervaringen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe technologie heeft kenmerken die bevorderend zijn voor motivatie #ovcsymp

Nieuwe technologieën als de iPad hebben kenmerken die impliciet bevorderen dat mensen willen leren. Terwijl het onderwijs vaak zo is opgezet dat ingedruist wordt tegen drie psychologische basisbehoeften. Dat betoogde hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit vandaag tijdens een symposium dat ik vandaag heb bijgewoond. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doe mee aan een online enquête over het leertraject: Leren en Doceren in de 21e eeuw

Via een online enquête wil het Centre for Learning Sciences and Technologies van de Open Universiteit verwachtingen van belangstellenden peilen met betrekking tot een nieuw aangeboden service, het leertraject: Leren en Doceren in de 21e eeuw. Als projectleider ben ik erg benieuwd naar jullie reacties hierop. Bovendien zijn we benieuwd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom innovatie vaak sneuvelt?

De invoering van disruptieve innovaties kun je niet gedetailleerd plannen. De weg ernaar toe is namelijk onbekend. Dat geldt ook voor online leren, waarbij je je richt op nieuwe markten. Maar wat zijn dan wel ingrediënten van een vernieuwingsaanpak? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Komt de vernieuwing van het hoger onderwijs van de innovatie van open courseware?

De opkomst van open education impliceert op zich al een vernieuwing van het hoger onderwijs. Maar op dit moment is al sprake van innovatie van het vrij toegankelijk onderwijs zelf. Content wordt minder belangrijk en er vindt bundeling van krachten plaats. Boeiende en relevante ontwikkelingen, al met al. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder