Het complexe landschap van modellen voor onderwijs en opleiden

Als je door je oogharen kijkt naar de wijze waarop onderwijs en opleiden plaats vindt, dan zijn daarbij verschillende modellen te onderscheiden. Het blijkt echter niet eenvoudig te zijn om daarin een ordening aan te brengen, is mijn ervaring. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderwijs voor een Nieuwe Tijd verdient steun, ondanks kritiek #o4nt

Vandaag is het initiatief Onderwijs voor een Nieuwe Tijd gelanceerd. Deze organisatie streeft naar het lanceren van zogenaamde Steve Jobs-basisscholen, vanaf augustus 2013. Daarmee willen de samenstellers van deze website en het manifest een alternatief ontwikkelen voor het bestaande onderwijs. Het is gemakkelijk om dit plan te bekritiseren. Desalniettemin geef

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends tijdens het CvI-congres: optimalisatie in plaats van vernieuwing? #cviov

De afgelopen week heb ik met genoegen dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT gevolgd. Tijdens deze conferentie is door zestien bloggers intensief verslag gedaan. In deze blogpost wil ik op basis van diverse bijdragen kijken of er trends zijn te ontdekken. Ik eindig met twee stellingen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De stand van zaken rond learning analytics #celstec

Learning analytics is een belangrijke trend binnen het onderwijs. Waar komt deze ontwikkeling eigenlijk vandaan? Hoe is de focus van learning analytics de afgelopen jaren veranderd? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen die de agenda voor onderzoek en innovatie bepalen? Op deze vragen gaat het paper The State of Learning Analytics

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectief en stimulerend vergaderen kan #cviov

Vergaderingen zijn vaak energieslurpend, en niet stimulerend. Josee Bours (Koning Willem 1 College) wilde daarom de vergadercultuur te verbeteren. De Rondspraak methodiek is daar een middel van. Deze methodiek is ontwikkeld door Bas Rosenbrand van Rondspraak.nl. Hij heeft onderzoek gedaan naar wat maakt of mensen met meer of minder energie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De ELO kan in de prullenbak, of… #cviov

Elektronische leeromgevingen (ELO) zijn vaak te beperkt en gesloten om alle leer- en werkprocessen binnen een MBO-instelling te faciliteren. Anderzijds hebben docenten en lerenden vaak eenvoudige wensen, terwijl ELO’s leerfunctionaliteiten bevatten die niet worden gebruikt. Portalsoftware is veel geschikter voor het ondersteunen van relevante leer- en werkprocessen, onder meer doordat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder