O, die verleidelijke technologie

Tijdens het symposium over schoolbreed positief leerklimaat van de Academie voor Teaching and Learning van het Koning Willem I College en Onderwijsadviesbureau Dekkers verzorg ik vandaag een workshop over “O, die verleidelijke technologie“. Wat kun je doen om de kansen van ICT te benutten, en welke strategieën kun je hanteren om te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Serious gaming en game-based learning zijn inderdaad leerzaam

Er wordt vaak verondersteld dat je met succes serious games en ‘game-based learning’ voor leerdoelen kunt inzetten. En inderdaad: op basis van een uitvoerige literatuurstudie kun je gevoeglijk aannemen dat ‘spelend leren’ effectief is. Natuurlijk niet zonder meer. Dat spreekt vanzelf. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De plaat met invloed op mijn leven: Sunday Bloody Sunday

Via verschillende bronnen werd ik vanochtend geattendeerd op het initiatief The Record That Changed My Life. Erwin Blom is een Spotify playlist gestart, waar Erno Mijland een wiki bij heeft gemaakt: welke plaat heeft je leven veranderd of op z’n minst beïnvloed? Dit initiatief laat zien waarom ik sociale media

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trap niet in de val van ‘mythe 2.0’!

De geschiedenis herhaalt zich. Eind jaren negentig kwam de term ‘net generatie’ op. Jongeren die opgroeiden met internet zouden bepaalde eigenschappen bezitten, waarover generaties voor hen niet beschikten. Onderzoek  liet zien dat sprake was van een simplificering.  Nu zou mobiele technologie een nieuwe generatie voortbrengen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwikkelingen die het onderwijssysteem aan het wankelen brengen

Bestaande onderwijssystemen staan vanuit verschillende kanten onder druk. Er zijn auteurs die ontwikkelingen waarnemen die zullen leiden tot een trendbreuk. Wat zijn die ontwikkelingen? Is er een verband met een recente Europese studie naar de toekomst van het onderwijs? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder