Symposium schoolbreed positief leerklimaat (met aandacht voor mobiele technologie)

Welke interventies dragen effectief bij aan een schoolbreed positief leerklimaat? Deze vraag staat centraal tijdens een symposium dat de Academie voor Teaching and Learning van het Koning Willem I College samen met Onderwijsadviesbureau Dekkers op dinsdag 24 april organiseert. Ik zal hier een workshop verzorgen over ‘verleidelijke technologie’. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Als je echt wilt weten wat een onderwijscatalogus is…

Een onderwijscatalogus beschrijft het onderwijsaanbod van een MBO-instelling, en presenteert losse stukjes onderwijsaanbod (onderwijsproducten). Op basis hiervan kunnen individuele leerpaden worden samengesteld. Een onderwijscatalogus wordt dan ook gezien als een belangrijk middel voor flexibilisering van het onderwijs. saMBO-ICT is een campagne gestart om meer bekendheid te geven aan de vernieuwde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je als docent je stem professioneler gebruiken?

Docenten gebruiken de hele dag hun stem, maar zijn zich er vaak niet van bewust dat ze dit instrument ook professioneel moeten leren gebruiken. In een OpenU online lezing zal Liselotte Hambeukers-Nollet van Stemkunst het belang van stemgezondheid en het belang van een goede presentatie door goed stemgebruik nader belichten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

27 april 2012: Symposium 4C-ID: Hoe implementeer je een blauwdruk gemaakt met het 4C-ID-model?

Op 27 april aanstaande organiseert de Open Universiteit in Utrecht een symposium over het 4C-ID model. Dit is een beproefd model voor het ontwerpen van onderwijs en opleiden. Het doel van de bijeenkomst is gebruikers van het 4C-ID model een ontmoetingsplaats te bieden, om elkaar te inspireren met voorbeelden van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toon aan dat e-learning werkt! #ele12

Aanbieders èn afnemers van e-learning hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om aan te tonen dat deze manier van leren effectief is voor het behalen van leerprestaties, werkprestaties en bijvoorkeur ook voor het realiseren van organisatiedoelstellingen. Dit is cruciaal voor de acceptatie van e-learning en blended learning. Editie 2012 van de Nederlandse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

iPad draagt bij aan emancipatie van leerlingen met speciale behoeften

Er verschijnen regelmatig artikelen over het gebruik van de iPad binnen het speciaal onderwijs. Het artikel iPad: More than a Toy; a Voice for The Disabled geeft een goed overzicht van de mogelijkheden van dit apparaat voor deze doelgroep (vaak in combinatie met speciaal ontwikkelde apps). Leerlingen met speciale behoeften kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder