Vormt open education geen alternatief voor traditioneel onderwijs?

Andrew Hanson denkt dat open education-initiatieven zoals MITx of EdX geen volwaardig alternatief zullen vormen voor traditioneel – voornamelijk face-to-face – hoger onderwijs. Hij vergelijkt deze initiatieven met bibliotheken. Volgens mij is het maar de vraag of Hansen dit goed ziet. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

YouTube wordt minder waardevol voor leren als zij hun eigen beleid doorzetten

Google (de eigenaar van YouTube) is bezig gebruikers onder druk te zetten om video’s te verwijderen waar copyrights op rusten. Te flauw voor woorden, als je kijkt waar het om gaat. En bovendien onverstandig. YouTube zal minder waardevol worden, ook voor leren, als zij hiermee doorgaan. Gebruikers kiezen alternatieven, en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moet de iPad en andere technologie persé bijdragen aan betere leerprestaties?

Er wordt binnen het onderwijs en binnen opleidingen, cursussen en trainingen, weinig onderzoek gedaan naar de effecten van technologie. Als wel onderzoek wordt gedaan, dan blijkt dat het gebruik van technologie vaak andere effecten heeft dan verwacht. Daarom is het m.i. belangrijk om een brede scope aan verwachtingen te formuleren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologiekloof tussen school en leerling

Er zijn nog steeds veel scholen die lerenden het gebruik van mobiele en sociale netwerktechnologie ontzeggen. Zij lijken daarmee de aansluiting met hun doelgroep te verliezen. Wellicht neemt daardoor de populariteit van online en blended learning onder jongeren toe. Dat stelt Katrina Schwartz op basis van een recent onderzoeksrapport. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder