Amerikaanse studenten gebruiken nog steeds vaker boeken op papier. Nog wel.

Wat ik het meeste waardeer aan de bijdrage “Hype vs. Adoption” is de beschrijving van de adoptie van het elektronisch boek ten opzichte van het papieren boek door Amerikaanse studenten. Deze jongeren schaffen vaker een gedrukt boek aan. Maar daar gaat hun voorkeur in meerderheid niet meer naar uit. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning: het creëren van een optimale mix vereist samenwerking

Wanneer werkt blended learning het beste? Deze vraag probeert Michael Barbour te beantwoorden. In feite gaat het er daarbij om hoe je, gegeven jouw context, leerdoelen en didactisch concept, een leerarrangement samenstelt dat bestaat uit een zo optimaal mogelijke mix van leeractiviteiten, leermiddelen (inclusief technologie) en beoordelingsmethoden. Samenwerking tussen onderwijsinstellingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended statistiekcursus even effectief dan traditionele cursus, maar wel efficiënter

Een recent onderzoek laat zien dat een blended, hybride, statistiek cursus praktisch net zo effectief is als een traditionele statistiekcursus. Studenten rondden deze echter hybride cursus echter sneller af. Verder zijn de kosten van blended learning op langere termijn vaak lager dan de kosten van face-to-face leren, zo maakt dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bij Bring Your Own Device gaat het om eigenaarschap van ICT, niet om bezuinigingen

Bring Your Own Device of Bring Your Own Technology (laat gebruikers hun eigen ICT meenemen) wordt helaas vaak ingegeven door financiële motieven. Eén van de gevolgen daarvan is dat gevreesd wordt dat deze ontwikkeling de kloof tussen rijk en arm zal vergroten (op het niveau van de lerenden en scholen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meerderheid Amerikaanse docenten is sceptisch over online leren

De houding van docenten ten opzichte van technology enhanced learning beïnvloedt m.i. een succesvolle implementatie van ICT in onderwijs en opleidingen. De uitkomsten van een recent Amerikaans onderzoek baart me dan ook zorgen. Docenten blijken vaker pessimistisch dan optimistisch te zijn over online leren. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe technologieën maken waardering van meer informeel leren mogelijk

Op dit moment zijn nieuwe manieren van het analyseren van performance in ontwikkeling, die niet alleen uitgaan van ‘harde’ resultaten maar bijvoorbeeld ook van invloed. Deze ontwikkeling biedt ook kansen voor andere manieren van beoordelen binnen onderwijs en opleiden. Daarbij kan dan eindelijk meer rekening gehouden worden met de waarde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder