Vier opvattingen die motivatie van lerenden willen bevorderen

Hoe kunnen docenten de motivatie van lerenden stimuleren om zo betrokkenheid, doorzettingsvermogen en betere prestaties te bevorderen? Deborah Brownstein en Jonathan Dapra houden zich onder meer bezig met onderwijsontwerp en motivatie en vatten vier opvattingen over dit onderwerp samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)

Kunnen we nog vertrouwen op digitale publicaties? Hoe weten we dat de inhoud niet verzonnen is door een toepassing als ChatGPT? Normaal gesproken let je dan onder meer op de auteur van de bijdrage. Is deze vertrouwenwekkend en deskundig? In tijden van generatieve AI blijft dit m.i. een belangrijk criterium.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?

Er zijn hooggespannen verwachtingen van AI, vooral sinds de lancering van ChatGPT. De impact van AI op de arbeidsmarkt zal groot zijn: sommige banen zullen verdwijnen, andere zullen ontstaan, maar het zijn waarschijnlijk vooral bestaande banen die zullen veranderen. Traditioneel wordt gedacht dat beroepen met een sterke ‘human touch‘ minder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Editie 2023 van het EDUCAUSE Horizon Report ® Teaching and Learning Edition is uit

Ook dit jaar heeft de Educause weer een “teaching and Learning” editie (pdf) van van het Horizon Report ® uitgegeven met een beschrijving van belangrijke trends (sociaal, technologisch, economisch, milieu, politiek), “Key Technologies and Practices“, mogelijke toekomstige scenario’s voor het (hoger) onderwijs en essays die ingaan op mogelijke implicaties. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Mede dankzij een korte vakantie is het alweer een week of twee geleden dat ik een bloemlezing heb geschreven over ChatGPT en aanverwante technologieën. In deze periode heb ik weer tientallen artikelen over deze ontwikkeling verzameld. Deze bijdrage bevat tien samenvattingen en vijfenveertig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gastcollege met geleerde lessen ten aanzien van de implementatie van e-learning

Gisteravond heb ik weer een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Een model voor de implementatie van e-learning, een casus en veel ervaringen vormden de ruggengraat van deze avond. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder