Beïnvloedt het ‘jezelf zien’ tijdens synchroon online leren de leerresultaten wel of niet negatief?

Sinds de Coronacrisis maken we meer gebruik van synchroon online leren. Een aandachtspunt daarbij is de vraag of lerenden de camera aan of uit moeten doen. Recent onderzoek laat zien dat leerresultaten kunnen verslechteren als lerenden zich de hele tijd zelf zien. Ander onderzoek wijst weer op geen negatieve invloed

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa (OEB) 2023: de toekomst van leren die wij kiezen (Call for Proposals geopend) #OEB23

De OEB in Berlijn is dé conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs, waar vertegenwoordigers van onderwijs, zorg, bedrijfsleven, overheid en andere organisaties uit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten en kennis met elkaar kunnen delen. De 29ste editie vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 november

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maak de juiste keuze! Kiezen tussen Asynchroon Online Leren, Synchroon Online Leren en fysiek onderwijs (presentatie)

Gisteren heb ik tijdens de SETT Gent een presentatie verzorgd over de combinatie van drie manieren van onderwijs. Bij blended learning moeten we immers goed nadenken over wanneer we het beste fysiek onderwijs inzetten, wanneer ‘asynchroon online’ en wanneer ‘synchroon online leren’. In deze presentatie ben ik ingaan op kenmerken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online begeleiding als lopende bandwerk

Volgens ChatGPT is “unbundling” het proces waarbij een product of dienst wordt opgesplitst in individuele componenten of functies, die dan als aparte producten of diensten kunnen worden aangeboden. Op het gebied van technology enhanced learning kun je bijvoorbeeld instructie, begeleiding en beoordeling als aparte diensten afnemen. In ons land is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twee berichten over de markt van technology enhanced learning die mogelijk iets zeggen over trends

Ik kwam vanochtend twee berichten tegen over bedrijven die actief zijn op het gebied van technology enhanced learning. Deze berichten kunnen illustratief zijn voor ontwikkelingen op dit terrein. De eerste gaat over de metaverse, het tweede over een prominente aanbieder van online programma’s. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trends op het gebied van de metaverse

De metaverse is een virtuele ruimte waar mensen en organisaties kunnen interacteren, samenwerken en activiteiten uitvoeren. Technologieën zoals artificiële intelligentie, virtual reality en blockchain technologie komen hierin onder meer samen. In Metaverse trends, predictions, and advice for 2023 vat Alex Howland belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de metaverse samen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat learning analytics de verwachtingen waarmaken?

James Hodgkin, hoofd learning analytics van het Britse Jisc, gelooft dat learning analytics data governance in het (hoger) onderwijs kan verbeteren. Hij typeert learning analytics als een culturele verandering, en niet zo zeer als een technisch project. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Psychologische ‘grit’ overschat als middel om voortijdige uitval bij e-learning te voorkomen

‘Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschijnlijk niet altijd terecht is. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder