De impact van de combinatie van leren op het werk en leren in een schoolcontext op de digitale leeromgeving

Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De waarde van microcredentials voor lerenden, en de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering

Digital Promise heeft een interessante bijdrage geschreven over microcredentials. Zij benadrukken daarin de waarde van microcredentials voor de lerende. In deze blogpost vat ik hun opvatting samen en leg ik ook de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning)

Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring en resultaten van lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe docenten aankijken tegen leertechnologie, deze ervaren en ermee omgaan

Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten leertechnologie verwerpen of accepteren

Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opvattingen van studenten over online leren (op basis van een recente studie)

Medewerkers van McKinsey doen op de website van het Wereld Economisch Forum verslag van een internationaal onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de tevredenheid van studenten met betrekking tot online leren en naar elementen van de online leerervaring die studenten het meest waarderen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder