Leeromgevingen, zelf- en instituutsgeorganiseerd leren

Op het gebied van leren en ontwikkelen gaat het te vaak om ‘of-of’. Of een persoonlijke leeromgeving, of een institutionele elektronische leeromgeving. Om informeel leren of formeel leren. Ik vind dit weinig vruchtbare discussies. Volgens mij kun je beter denken in termen van continuüms, en verschillende manieren van leren daarop

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gezamenlijk reflecteren met behulp van video bij docentprofessionalisering

Reflecteren is een belangrijke leeractiviteit. Zelfreflectie heeft echter beperkingen. Je kunt beter samen met ‘peers’ reflecteren, waarbij video een krachtig hulpmiddel is. Dat blijkt uit ervaringen met een uitgebreide reflectiecyclus voor transformatief professioneel leren. Een cyclus die volgens mij wel verder geëxpliciteerd moet worden. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan auditief en visueel multitasken wel effectief zijn?

Tal van psychologisch onderzoek toont aan dat multitasking ten koste van presteren gaat. Desalniettemin doen we in onze mediarijke leefwereld veel aan multitasking. Daniel Willingham wijst op een onderzoek waaruit blijkt dat in een specifieke situatie multitasking wel effectief zou kunnen zijn. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zeggen financiële dienstverleners e-learning massaal vaarwel?

Verleden week las ik op e-learning.nl een bericht over een in opdracht van Tele’Train uitgevoerde e-learning monitor naar de ontwikkeling van e-learning in Nederland. Eén van de uitkomsten verbaasde me zodanig dat ik dacht dat sprake was van een schrijffout. Na bestudering van de monitor zelf weet ik dat hier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Corporate learning en massive open online courses

Hoe wordt vanuit corporate learning aangekeken tegen massive open online courses? Op die vraag krijg je een eerste antwoord in Mark Vickers’ Will Low-Cost, Online Universities Transform Corporate Learning? Als bedrijven deze cursussen daadwerkelijk gaan erkennen en waarderen, dan zou dit wel eens een enorme aardverschuiving binnen het hoger onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele telefoon van groot belang voor schrijven

De mobiele telefoon is een belangrijk middel voor schrijven geworden. Niet alleen om te sms-en, maar ook voor andere doelen. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek onder studenten. Schrijven heeft zelf overigens ook een andere betekenis gekregen, concluderen de onderzoekers. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder