Facebook en versturen tekstberichten tijdens de les leiden tot slechtere onderwijsprestaties

Steeds vaker wordt aangetoond dat multitasken leidt tot slechtere onderwijsprestaties. Recent onderzoek van dr. Reynol Junco laat zien dat vooral het gebruik van Facebook en het versturen van tekstberichten op de langere termijn leidt tot lagere cijfers. Dit betekent echter niet dat mobiele technologie en sociale media daarom uit de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mobiele technologie kan formeel en informeel leren verbinden

Eén van de sterke kanten van mobiele technologie is dat het het verschillende leercontexten met elkaar kan verbinden. Daardoor kan een brug geslagen worden tussen formeel en informeel leren. Dat is één van de opvallende conclusies uit het eindrapport van een Europees project. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stappenplan selectie ICT-applicaties binnen het onderwijs

Debbie Morrison presenteert een vijf stappenplan voor de selectie van ICT-applicaties en -tools in het onderwijs. Dit stappenplan kan volgens mij prima worden gebruikt als concretisering van het TPACK-model. Het stappenplan heeft echter ook twee belangrijke beperkingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat moet er gebeuren voordat MOOC’s volwassen zijn

De afgelopen tijd is er veel gepubliceerd over massive open online courses (MOOC). We moeten ons daarbij wel realiseren dat deze vorm van open education nog in de kinderschoenen staat. Voordat MOOC’s volwassen zijn, zullen nog een aantal zaken doordacht en uitontwikkeld moeten worden. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal het hoger onderwijs van 2020 wezenlijk anders zijn dan het huidige onderwijs?

De meningen over de toekomst van het (Amerikaanse) hoger onderwijs zijn sterk verdeeld. Dat blijkt uit onderzoek van het Pew Research Center. Zal het toekomstig onderwijs anders zijn dan het huidig onderwijs, mede als gevolg van technologische ontwikkelingen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Complexe systemen maken innovaties van de organisatie van arbeid noodzakelijk

Binnen de post-industriële netwerksamenleving neemt de complexiteit van arbeid over het algemeen toe. Dat vraagt ook om veranderingen in de wijze waarop arbeid wordt georganiseerd. Connectedness is daarbij één van de sleutelwoorden. Werknemers opereren daarbij in cellen, waarbij er veel van hen wordt gevraagd als het gaat om creatief problemen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder